Vadstena bäst på ungt företagande

Vadstena har sett till elevunderlag flest elever inblandade i UF-företag. Det firades med tårtkalas.

EN av tårtorna eleverna fick äta upp.

EN av tårtorna eleverna fick äta upp.

Foto: Jonas Carlsson

Vadstena2015-02-03 19:05

På Vadstenagymnasiet träffades skolans UF-elever och representanter från organisationen Ung Företagsamhet, kommunen och Vision Vadstena, för ett tårtkalas. Anledningen är att Ung Företagsamhet vill uppmärksamma Vadstenas framgångar. Varje år rankar organisationen kommunerna i Östergötland för att se vilken kommun som har flest andel UF-elever. I år blev det Vadstena för andra året i rad.

– Eleverna går in för det, säger Gordon Wiström, turismlärare och en av de ansvariga för UF-företagen.

– Det är väl kul, vi har kämpat hårt, säger Marinette Blixt, en av eleverna.

Att unga prövar på att driva företag kan vara en nyttig erfarenhet längre fram i livet.

– Ungdomar som har drivit ett UF-företag, sannolikheten ökar för dem att starta ett eget företag senare. En UF-företagare har också en starkare etablering på arbetsmarknaden, säger Jonna Castell, tillförordnad regionchef på Ung Företagsamhet i Östergötland.

Men det är också bra egenskaper som man tränar med ett UF-företag. De kan vara till nytta även om man inte startar ett eget företag.

– De som driver UF-företag får med sig viktiga kompetenser, de lär sig samarbeta, ta ansvar och lösa problem, fortsätter Jonna Castell.

Det finns en anledning till att just Vadstena är så starka.

– De har under en lång tid arbetat fram en bra struktur. De har bra samarbete med kommun och näringsliv och en vilja att jobba med entreprenörskap, menar Jonna Castell.

Motala klarade sig också bra i rankingen då man intog en tredje plats. Totalt kämpade elever i nio kommuner om utmärkelsen.

Ranking

1. Vadstena med 71,3 procent andel UF-elever

2. Åtvidaberg 59,3

3. Motala 37,6

4. Kinda 31,3

5. Mjölby 20,2

6. Linköping 19,2

7. Söderköping 16,3

8. Norrköping 15,3

9. Finspång 14,5

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om