Vadstenas gymnasiesiffror har ökat: "Gott skolklimat"

Vadstenaelevernas behörighet till gymnasiets yrkesprogram ökade förra året. Kommunen ligger bra till – både i Östergötland och sett till rikssnittet.

Andelen Vadstenaelever som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram ökade under läsåret 2022/23, jämfört med året innan.

Andelen Vadstenaelever som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram ökade under läsåret 2022/23, jämfört med året innan.

Foto: Peter Calén

Vadstena2023-10-19 16:01

88,6 procent av Vadstenas elever blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram 2022/23. Det är en ökning med 3,3 procentenheter jämfört med året innan.

– Vi ska göra allt vi kan för att alla ska komma in på gymnasiet. Men 88,6 procent är glädjande, att vi tar ett kliv framåt mot förra året, säger Johan Wernström, bildningschef i Vadstena.

undefined
"Vi ska göra allt vi kan för att alla ska komma in på gymnasiet", säger Vadstenas bildningschef Johan Wernström.

Bland Östergötlands 13 kommuner ligger Vadstena på plats fem, enligt Skolverket. Kommunen ligger också bättre till än rikssnittet. Johan Wernström konstaterar att det kan finnas flera orsaker till det. Han lyfter bland annat att samarbetet mellan rektorer, elevhälsan och lärare är bra, att politiken är stöttande och att elevernas behov fångas upp.

– Jag tycker att vi har ett gott skolklimat som främjar lärande, säger han och fortsätter:

– Det är en stark tillsammans-kultur som hjälper och stöttar varandra kring detta.

undefined
Petrus Magni skola, Vadstenas högstadieskola. Bildningschef Johan Wernström tror att lärarnas engagemang är en anledning till gymnasiebehörigheten.

Därtill tycker sig bildningschefen se en positiv trend vad gäller närvaron i skolan, men några siffror har han inte.

– En förutsättning för att man ska nå sina mål är att man är i skolan.

Tillsammans med Linköpings universitet har kommunen identifierat 12 faktorer för skolnärvaro. Det handlar bland annat om en god arbetsmiljö med trygghet och studiero, tydliga och förutsägbara övergångar mellan grupper och stadier, goda relationer och en tillgänglig elevhälsa.

– Vi jobbar nu med de punkterna systematiskt, en i taget, för att höja närvaron ytterligare vilket i sin tur förhoppningsvis leder till ännu högre resultat längre fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!