Tävlingen "Årets bild" har arrangerats sedan 1942 och intresset för bildjournalistik verkar knappast ha mattats av på senare år. Tvärtom. För trots det rådande läget i mediebranschen, med nedbemanningar på många redaktioner, så är intresset fortsatt stort för just den här bildtävlingen.
Under helgen möttes en nordiskt sammansatt jury i Vadstena för att gå igenom drygt 4 000 inskickade bilder och utse vinnare i 14 olika kategorier. Däribland de stora priserna "Årets bild" och "Årets pressfotograf".
– Det är svårt att förklara varför det finns så stort intresse för den här tävlingen. Men det är samtidigt roligt, för vi klarar oss inte utan bilder i rapporteringen, säger Göran Stenberg, styrelseordförande i Årets bild.
– Och det finns fortsatt en stark kärna av väldigt duktiga fotografer i branschen, där allt fler väljer att jobba som frilans, tillägger han.
Märker ni av någon särkild inriktning i år? Något genomgående bildtema?
– Donald Trump är våldsamt överrepresenterad. Han är med i både porträttkategorin, nyhetsbildskategorin och reportagekategorin. Det är extraordinärt. Det var inte alls samma tryck med Obama, säger Stenberg.
– Sedan finns det ju många bidrag på Zlatan. Ännu fler än förra året, men det beror kanske på att han slutade i landslaget i somras.
Vad ska en bra bild innehålla, anser ni?
– Den ska vara väl komponerad, ha ett nyhetsvärde och säga någonting. Bilden i sig ska förmedla någonting och stå för sig själv. En bra bild behöver ingen bildtext, som vi brukar säga, säger Stenberg.