Synpunkter om mjuka frågor går på annat håll

Till skillnad mot samhällsbyggnad, som fått hundratals synpunkter via appen Ett bättre Vadstena, har socialförvaltningen inte fått några sista halvåret 2021.

Jane Råsten (S), socialnämndens ordförande, vill att medborgarna använder appen "Ett bättre Vadstena" framför social medier för synpunkter.

Jane Råsten (S), socialnämndens ordförande, vill att medborgarna använder appen "Ett bättre Vadstena" framför social medier för synpunkter.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2022-02-07 16:00

Enligt Jane Råsten (S), socialförvaltningens ordförande, uppstår det en debatt på helt andra håll än vad man från nämnd och förvaltning önskar.

– De kommuninvånare som behöver prata med oss gör inte det via den kanalen. Vi får oftast synpunkterna på de här social sidorna som kanske inte alltid är av godo för att man för diskussioner när man inte får relevanta svar, säger hon och tillägger att hon varken kan eller vill kommentera på sociala medier.

– Vi hoppas på att vi ska kunna vara tydliga med att man kontaktar oss direkt för att få ge de svar som man undrar över, istället för att kasta ut det i allmän debatt. 

Att folk anmäler hål i asfalt eller trasiga lampor har hon inget emot, snarare tvärtom. Men varför de mjuka frågorna diskuteras på andra håll istället är en fråga.

– Om jag kunde svara på det. Att tala om mjuka värden är oftast svårare, det handlar ju om personer som har upplevt något. Men då vet jag att vi har mycket kompetent personal som kan hjälpa till.

En del synpunkter och förslag har kommit, fast på annat håll, och de registreras också i kvalitetsmätning. Men varför så få använder appen diskuterades på nämnden och bland annat hur de kan bli tydligare med att appen fungerar lika väl till social- som till samhällsbyggnadsförvaltningen. 

– Då får de också svar. Det är svårare att åtgärda något som vi inte känner till, innan det blir en allmän debatt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!