Det är tack vare Ung Företagsamhet som Kaffecykeln UF har kunnat bli verklighet. Det är en satsning som Motala och Vadstena Kommuner ligger bakom och tanken är att gymnasieeleverna ska få en inblick i hur det är att driva eget företag. Startbidraget ligger på 2 000 kronor per sökande elev och Vadstenatrion har anammat kaffebönans osvikliga popularitet. Självklart har de tänkt lokalt och köper sina produkter från Rosteriet Vadstena. Med sitt mobila företag kan de själva söka upp Vadstenaborna, mala bönorna medan kunden väntar och servera dem en rykande färsk kopp på stående fot.
Trots att man redan hunnit sälja på bland annat Slottets Dag och på Vätternrundan så är det först efter midsommar som den riktiga premiären sker, menar systrarna.
– Det är då vi ska sätta igång på allvar. Vi ska sälja på Nostalgikvällarna, vid Vadstena Akademiens samtliga evenemang, på Sommarknäppen och faktiskt även på Skojsröjet i Rejmyre, berättar Mina.
– Vi har hand om backstagekaffet och kanske får vi träffa många kända band och artister, ler hon.
Mina går andra året på restauranglinjen, en utbildning som även Malva kommer att hoppa på när hon ska börja gymnasiet i höst. Och med den ekonomistuderande Allan Holmberg i gänget känns Kaffecykeln UF väl rustat för sommarens äventyr.
– Jag gissar att mina kunskaper kommer väl till pass, funderar Allan.
Den finurliga cykeln hyr de av Baristo Art och från sortimenet kan drycker som Macchiato, Americano och kaffe smakastt med Irish Cream eller vanilj, nämnas.