För ett år sedan gjorde Vadstena kommun tillsammans med Mjölby kommun en avsiktsförklaring för att hitta samverkan kring IT, telefoni och lönehantering.
Från 1 april är Mjölby kommun IT-förvaltning för båda kommunerna.
– Där gjorde vi också en gemensam telefoniupphandling och telefoniavtal. Det blir en övergång från 1 juni så att Mjölby kommun svarar i växeln när man ringer till Vadstena, säger kommundirektör Madeleine Andersson och fortsätter:
– I och med att vi är en liten organisation blir det sårbart så fort någon har semester eller blir sjuk. Då är det svårt med vikarier. Det bästa sättet att kunna samarbeta kring det, men också för att få det hela lite billigare.
Telefonväxeln kommer skötas från Mjölby, men hur servicecenters andra funktion ska se ut framöver är ännu inte klart. Under pandemin har de fysiska besöken varit få inne i kommunhuset.
– Självklart vill vi gärna, när det är möjligt igen, ta emot besökare till kommunhuset, säger hon.
De undersöker nu alternativa lösningar.
– Vi är inte riktigt klara med det än, men vi arbetar utifrån olika lösningar.
En lösning kan vara att besök anmäls digitalt och att den man ska träffa får möta upp.
Medborgarna har genom servicecenter kunnat få hjälp med vissa saker. Nu undersöks om denna service ska kunna ges på biblioteket eller på Infocenter istället.
– Vi kommer inte ta bort någon service utan det blir mer en anpassning. Men vi ser också att det är väldigt sällan vi har besök som inte är bokade, säger hon.
Madeleine Andersson meddelar att det inte blir fråga om några uppsägningar på grund av arbetsbrist.
– Det går över personal till Mjölby, säger hon.
En person ur personalstyrkan följer med och jobbar från Mjölby.
– Det kommer att bli någon personalförändring, men det ingen uppsägning på grund av arbetsbrist. Däremot kan det vara personal som väljer att sluta kopplat till andra orsaker, säger hon.
Åtgärderna ska, enligt Madeleine Andersson, säkra servicen till medborgarna samtidigt som det är en besparing för kommunen.
– Det är ju av ekonomiska skäl, men självklart också en minskad sårbarhet. Det är ett sätt för oss små organisationer att klara vår verksamhet genom att jobba tillsammans, säger hon.
Samverkan innebär att Vadstena kommun behöver byta telefonnummer.
– Det kommer vi komma ut med mer information om, säger hon.