Så ska Vadstena profileras

Kommunens näringslivsbolag har tagit fram ett platsvarumärke som ska främja besöksnäring, inflyttning och näringsliv. Slutnotan landade på cirka 300 000 kronor.

Jessica Hallros, vd på Vadstena Turism & Näringsliv, är nöjd med slutresultatet.

Jessica Hallros, vd på Vadstena Turism & Näringsliv, är nöjd med slutresultatet.

Foto: Oliver Beckman

Vadstena2018-10-30 18:57

Det är Vadstena Turism & Näringsliv som står bakom satsningen. Processen har genomförts tillsammans med företagare, föreningsliv och politiker.

– Kommunen började göra analysarbetet under våren 2017. Sedan pausades projektet för att vi skulle komma in i bilden. Därefter gjordes vissa kompletteringar och så slutförde vi arbetet, säger vd:n Jessica Hallros.

Projektet inleddes i fjol med en undersökning för att se vad folk runt om i landet associerar med Vadstena. Staden kopplades då ihop med slott, kloster och historia.

– Bilden av Vadstena är tydlig. Åsikterna som trillade in var samstämmiga. Målsättningen är att vi ska gå in i framtiden på ett kreativt sätt, säger Jessica Hallros.

Lokala aktörer har också fått säga sitt i den här frågan. Det har lett till en bred samsyn kring hur staden ska utvecklas framöver.

– Tanken är att vi ska få ett kommunikationsmanér som ska samla oss när vi framför berättelsen om Vadstena, säger Jessica Hallros.

Platsvarumärket går under följande benämning: ”En kreativ historia”.

– Det här är ett sätt att kraftsamla olika aktörer och arbeta enhetligt och långsiktigt kring marknadsföringen av Vadstena. Det ska stå för kreativitet som symboliserar mångfald. Sedan är det upp till betraktaren att göra sin egen tolkning, säger Jessica Hallros.

Processen har letts av kommunikationsbyrån Identx som har lång erfarenhet av platsmarknadsföring.

– Genom ett starkt platsvarumärke får vi fler att upptäcka Vadstena som boendeort, etableringsort eller en plats att besöka och semestra på, säger Jessica Hallros och fortsätter:

– Det här blir vår gemensamma ledstjärna och ett verktyg när vi kommunicerar och utvecklar Vadstena.

Platsvarumärket har också fått ett visuellt uttryck i form av en grafisk profil.

– Tanken är att det här ska synas i vår marknadsföring – men jag hoppas också att andra vill använda sig av platssymbolen. Det här ska förstärka synen på att vi står ihop för nånting gemensamt, säger Jessica Hallros.

Projektet kostade cirka 300 000 kronor.

Hur nöjda är ni med slutresultatet?

– Det känns jättebra. Det är roligt att vi, som nystartat bolag, fick börja med det här uppdraget. Sedan har det också varit härligt att se engagemanget bland alla lokala aktörer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!