Vadstena kommun har via skolplattformen Schoolsoft ställt frågan till elever och deras föräldrar och svaren visar att föräldrar har en annan bild av situationen i skolan än eleverna själva.
Det är stor skillnad mellan hur elever och föräldrar upplever situationen i skolan i frågan om studiero. I årskurs F-3 svarar 92 procent av eleverna att de har studiero på lektionerna medan bara 46 procent av den gruppens föräldrar upplever att deras barn har studiero i klassrummet. I årskurs 4-6 anser 74 procent av eleverna att de har studiero på lektionerna och siffran för elever i årskurs 7-9 är 73 procent. Av föräldrar till elever i de årskurserna är det 47 respektive 54 procent som upplever att deras barn har studiero på lektionerna i skolan.
– Det är alltid svårt att fråga föräldrarna om studiero, hur det är i klassrummet. Föräldrarna är ju inte på plats hela tiden och ser hur det är. Det bygger mycket på vilket samtal de har hemma och den upplevelse man har när man för en dialog med sina barn, säger bildningschef Johan Wernström och fortsätter:
– Att föräldrarna sitter med en tanke om att det skulle var stökigt på skolorna blir svår att fånga och se vad den står för.
Även om resultatet av svaren är svåra att analysera, menar Wernström att de ändå kan dra lärdomar av dem.
– Det här är något vi ser att vi behöver diskutera mera i samtal och på föräldramöten med vårdnadshavarna, säger han.
Framöver kommer troligen även lärarna få svar på samma fråga.