Bussförändringar kan vänta mellan Motala och Vadstena

Fler helgturer. Nya linjedragningar. Nedläggning av hållplatser. Flera förändringar kan vänta för kollektivtrafiken mellan Motala och Vadstena.

Flera förändringar kan vänta för kollektivtrafiken mellan Motala och Vadstena. Bland annat föreslås fler helgturer och nedläggning av flera hållplatser.

Flera förändringar kan vänta för kollektivtrafiken mellan Motala och Vadstena. Bland annat föreslås fler helgturer och nedläggning av flera hållplatser.

Foto: Agnes Ganestål

Vadstena2023-10-01 18:00

Linje 612

I dag trafikerar två linjer, 612 och 613, vägen mellan Motala och Vadstena. Nu kan linje 612 bli ensam om att köra den sträckan. Föreslaget är dock att linjens trafik ska utökas med fler turer, för att motsvara nuvarande två linjer. Sammanlagt skulle 27 turer köras i båda riktningar, jämfört med dagens 28 turer. Därtill föreslås fler turer jämfört med i dag under helger.

– Vi har sett att det generella resandet, inte bara med oss utan över huvud taget, mellan Motala och Vadstena växer och då ska vi vara en del i det, förklarar Fredrik Sunnergren, trafikutvecklare på Östgötatrafiken.

undefined
Fler helgturer mellan Motala och Vadstena föreslås. Enligt Fredrik Sunnegren, trafikutvecklare på Östgötatrafiken, har det generella resandet ökat för stråket.

Hållplatserna Fivelstadvägen, Knapetorp, Medhamra och Ringtrastvägen (som också trafikeras av linje 613) föreslås läggas ner. Det anses även finnas anledning att se över om hållplats Vätterngatan behövs.

– Anledningen till att man vill ta bort hållplatser är för att snabba upp trafiken. Varje hållplatsstopp tar ett tag, säger Fredrik Sunnergren och förklarar att man då väljer de hållplatser där det finns säkra vägar till andra hållplatser, hållplatser med lågt resande och hållplatser som servar få hus.

Därtill föreslås att placeringen av hållplats Östra Starby ska ses över.

undefined
Flera hållplatser mellan Motala och Vadstena (på bilden) kan komma att tas bort framöver. Anledningen till att ta bort hållplatser är att snabba upp trafiken, enligt Fredrik Sunnegren, trafikutvecklare på Östgötatrafiken.

Linje 613

Linjen kör i dag mellan Motala och Vadstena, med stopp i Fågelsta. Den kör också mellan Vadstena och Fivelstad. Ett fåtal turer går även från Motala C till lasarettet och Carlsunds utbildningscentrum.

Nu föreslås att linjen enbart ska trafikera Motala-Fågelsta. Motala kommun föreslås därför ordna en vändslinga söder om Fågelsta skola.

Enligt Fredrik Sunnergren kommer Fivelstad fortfarande att erbjudas ett bra kollektivtrafikutbud, till både Vadstena och Skänninge. Däremot försvinner direkttrafiken till Motala.

– Det finns en trafik som går en gång i halvtimmen mellan Vadstena och Skänninge och den passerar Fivelstad.

undefined
Linje 613 körs i dag mellan Motala och Vadstena, med stopp i Fågelsta. Nu föreslås att linjen enbart ska trafikera Motala-Fågelsta.

Åtta turer föreslås på helger, fyra på lördagar och tre på söndagar, i båda riktningar. På morgnarna får enstaka turer Sandåsgatan som sluthållplats i stället för Motala C, för att behålla närheten till Carlsunds utbildningscentrum.

Hållplatserna Sund Fågelsta, Skogslund, Rävsjö och Fivelstad kvarn kommer inte att trafikeras i fortsättningen. Hållplats Norrsten, läge A, föreslås flyttas något söderut i anslutning till Stena Recyclings byggnad.

Den 12 oktober ska trafik- och samhällsplaneringsnämnden ta ställning till de föreslagna förändringarna. Vid beslut ska de träda i kraft till sommaren 2024.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!