Ny information direkt i brevlådan

Nu har Vadstena kommun lanserat en ny informationsskrift "Hemma i Vadstena". Den kommer att delas ut till alla hushåll och företag, 2­–4 gånger per år.

Åsa Murakami, kommunikatör Vadstena kommun.

Åsa Murakami, kommunikatör Vadstena kommun.

Foto: Privat

Vadstena2019-03-27 05:00

Skriften ersätter det tidigare magasinet "Nyfiken på Vadstena" och blir en mer renodlad informationskanal till kommunmedborgarna.

– Vi såg ett behov att tydliggöra avsändaren, säger kommunikatör Åsa Murakami.

Hon förklarar att det tidigare magasinet var mer inriktat mot besökare och turister, något man nu vill försöka separera från invånarna.

– Vi vill få fram informationsmaterial som speglar kommunens tjänster och service bättre.

Även sådant som berör de kommunala bolagen, Vadstena Turism & Näringsliv AB samt Vadstena Fastighets AB, ska kunna lyftas fram, menar Åsa Murakami.

Medan allt fler verksamheter blir digitala satsar kommunen på ett nytt pappersutskick. Hur tänker ni där?

– Vi har en spridd åldersgrupp bland medborgarna och alla är inte digitalt bevandrade. Då behövs det en trycksak och det här är ett test, första året. Vi vill prova oss fram lite och kommer att utvärdera det senare.

Enligt Åsa Murakami, som har det samordnande ansvaret för innehållet, produceras allt i nära samarbete med kollegor på flera förvaltningar. Därefter trycks produkten på ett lokalt företag.

Hon hoppas att produkten ska fylla sitt behov.

– Jag är jättenöjd med det första numret. Vi är på helt rätt spår.

Samtidigt pågår även ett arbete med att ta fram ett nytt, separat turistinformationsmaterial inför sommaren. Det ansvarar Vadstena Turism & Näringsliv AB för.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!