Läxor ska befästa det man lärt sig

MVT har besökt 9A på Petrus Magni igen. Den här gången för att prata läxor. Eleverna förstår för det mesta varför de har läxor och försöker att sköta dem. En allmän uppfattning i klassen är dock att de kunde vara mer jämnt fördelade.

För Felicia Lind och Samuel Jonsson har det betydelse vilken typ av läxa de har.

För Felicia Lind och Samuel Jonsson har det betydelse vilken typ av läxa de har.

Foto: Anders Rörby

VADSTENA2014-11-26 09:01

– Man kan bli stressad om det är mycket och man inte hinner med, tycker Samuel Jonsson.

Deras lärare är medvetna om situationen.

– Vi försöker flytta läx- och provdagar om det går, säger 9A:s mentor Lisa Wall Johansson.

– Och så ger vi läxan en vecka i förväg så att de kan planera när de ska göra den, förklarar fysikläraren Ingrid Börnesson.

Enligt Samuel och Felicia spelar det in vilken typ av läxa man har. Samuel tycker att frågor som ska besvaras skriftligt är lättare än att läsa på till ett prov.

– Då måste man komma ihåg en massa.

Vilket ämne det är har också betydelse, menar Felicia.

– I roliga ämnen hänger man med på lektionerna och får med sig mycket därifrån. Då behöver man inte plugga så mycket hemma.

Både Felicia och Samuel lägger mycket av sin fritid på idrott. Hon spelar fotboll och ishockey, han fotboll och handboll.

– Skolan går före idrotten, men jag skulle inte hoppa över en träning för att göra läxor. Då pluggar jag hellre på morgonen om det behövs, säger Felicia

– Jag kan hoppa över en träning om jag känner att jag inte har riktig koll inför ett prov, berättar Samuel.

Felicia sköter i stort sett sina hemuppgifter själv även om hennes mamma förhör glosläxorna.

Samuel har storasyrran som pådrivare.

– Det är bra, men jobbigt. Jag kallar henne ”Läx-Hitler”, avslöjar han med ett skratt.

Lisa Wall Johansson och och Ingrid Börnesson tycker att det är viktigt med läxor.

– Men vi ger inte läxor för läxornas egen skull. De ska vara repetition där man befäster sådant som man gjort i skolan, menar Ingrid.

Lisa håller med och förtydligar.

– De går inte ut på att lära sig nytt på egen hand. Möjligtvis kan man säga ”Läs igenom det här för att förbereda er på vad vi ska prata om i morgon”.

Lärarna pratar regelbundet med eleverna om att läxor kan läsas på olika sätt. Det som passar den ena passar kanske inte den andra.

– Om någon säger att han eller hon har läst på, men misslyckats ändå brukar jag fråga ”Hur läste du på”? säger Lisa.

– Jag med. Man vill ju lyfta upp, inte trycka ner, poängterar Ingrid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om