Pulsprojektet är ytterligare en del i det "livsstilskontrakt" som eleverna skrivit på för att avstå från droger och alkohol.
– Det är byggt på den senaste forskningen som visar på att man kan få bättre skolresultat genom att höja pulsen, säger Henrik.
Testgruppen har två tillfällen om veckan där de inleder dagen med ett tjugominuterspass.
– Under den tiden ska man ligga på 65% till 75% av sin maxpuls. Eleverna håller koll på sina aktiva minuterar och hur pulsen ligger genom en pulsmätare. Efteråt så säger man att kunskapsdörrarna är öppna i två timmar, säger Henrik.
Att man håller sig till tjugo minuter är viktigt.
– Det gäller att man verkligen bara höjer pulsen och inte jobbar för hårt, för man vill att syret ska gå till hjärnan och inte till musklerna. Efter det här så har eleverna matte och hemkunskap då vi vill se om det ger effekt i både teoretiska och praktiska ämnen , säger Henrik.
Även om man inte har några färdigställda resultat än så ser eleverna positivt på projektet.
– Det är kul att röra på sig och man känner sig alltid lite piggare efteråt, säger både Ida Brodén och Bianca Johansson.
Man hoppas även på bidrag från skolverket eller kommunen för att kunna inkludera alla elever på skolan i projektet.
– Om tjugo minuter kan avgöra en ungdoms framtid så är det ett självklart val, säger Henrik.