Skollagen kräver att kommunen har skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen och Vadstena kommun har rutiner för hantering av synpunkter och klagomål som gäller hela kommunen. Syftet är att förbättra medborgarnas möjligheter att påverka kommunens verksamheter och ge verksamheterna möjlighet att rätta till felaktigheter.
Under perioden 1 juli till 31 december kom det in sex klagomål och synpunkter till kultur- och utbildningsförvaltningen.
Två av klagomålen gäller skolfrågor för enskilda elever och förvaltningen följt upp ärendena.
En person har klagat på verksamheten på biblioteket och i ett anonymt klagomål framförs kritik mot att en prideflagga placerats på disken i biblioteket. Bibliotekschefen har samrått med personalen angående verksamheten och när det gäller flaggan har personalgruppen ansett att biblioteket ska vara en plats som tydligt tar ställning till människors rättigheter.
Övriga synpunkter är förslag på hur kulturinslag i kommunen bevaras och förslag på att bubbelpool och relaxstolar som skulle göra simhallen mer attraktiv.