Första förstelärarna i Vadstena

För drygt ett år sedan infördes karriärtjänster för lärare i Motala. I Vadstena avvaktade man lite längre, men nu är sex förstelärare igång där.

Anna-Karin Strömmer och Jonna Rangsten är två av Vadstenas första förstelärare.

Anna-Karin Strömmer och Jonna Rangsten är två av Vadstenas första förstelärare.

Foto: Anders Rörby

Vadstena2015-03-20 22:00

Två av de förstelärare som tillträdde vid årsskiftet är Anna-Karin Strömmer och Jonna Rangsten. Deras uppdrag är att utveckla matematikämnet i kommunens skolor. Det görs för närvarande inom ramen för Skolverkets satsning Matematiklyftet.

Anna-Karin undervisar i årskurs 3 medan Jonna jobbar på högstadiet.

– Det är bra eftersom vårt uppdrag är kopplat till ett F-9-perspektiv, menar de.

En gång i veckan håller de i träffar med lärare som undervisar i matematik.

Däremellan möts Jonna och Anna-Karin för planering.

– Det är mycket jobb, men väldigt inspirerande, tycker de båda.

Hur är det att handleda kollegor i stället för elever?

– Det är inte så stor skillnad, men en kul utmaning, svarar Jonna med ett skratt.

Anna-Karin och Jonna har 20 procents nedsättning i sin undervisningstid.

På den undervisningsfria tiden ska de inte bara utveckla andra lärare, utan även sig själva.

– Vi går en handledarutbildning på högskolan i Jönköping.

När Matematiklyftet avslutas efter vårterminen minskar deras undervisningsnedsättning ner till 10 procent.

– Vår uppgift då blir att se till att det som kommit ut av projektet hålls vid liv, säger Anna-Karin.

Räcker tidsnedsättningen för uppdraget?

– För det mesta. Det är mer att göra vissa veckor och mindre andra. Så det jämnar ut sig, säger Jonna och Anna-Karin håller med.

– Och så får vi jobba med sådant vi tycker är roligt, säger hon och menar att undervisa elever och utveckla sig inom matematikämnet parallellt är en bra kombination.

– Hela satsningen bygger på kollegialt lärande, där man genom strukturerat samarbete tillägnar sig nya kunskaper om undervisning.

Försteläraruppdraget är kopplat till en löneförhöjning på 5 000 kronor i månaden.

– Alla lärare borde ha högre lön. Det här kan vara ett sätt att driva den utvecklingen framåt, tror Anna-Karin.

De känner sig säkra i sina roller som förstelärare.

– Vi har tydliga förväntningar på oss, det ger stor trygghet.

Anledningen till att Vadstena avvaktat med karriärtjänsterna förklaras så här av kultur- och utbildningschefen Kristina Lohman:

– Det är verksamheterna som ska komma fram till vad de vill göra om det ska hålla över tid.

Marie-Louise Mattisson, rektor på S:t Per och Katarinaskolan förtydligar:

– Vi har legat lågt och funderat utifrån att tjänsterna ska kopplas till specifika uppdrag (se faktaruta).

Sex av de nio tjänster som Vadstena beviljats statsbidrag för är tillsatta. Resterande tre ska tillsättas i januari 2016.

– Vi har haft ungefär tre gånger så många sökande som det finns tjänster, säger de.

I Motala är de senast tillsatta förstelärarna anställda på semestertjänst. I Vadstena har man valt att behålla dem inom läraravtalet.

– Vi vill ha de här personerna på plats när verksamheten är i gång, förklarar Marie-Louise Mattisson.

Kristina Lohman berättar att nedsättningen i undervisningstid kan variera mellan olika förstelärare beroende på vilka uppdrag de har.

– Nedsättningen kan också variera under olika perioder, säger hon.

– Det här är ett jättebra sätt att höja yrkets status och successivt även lärarnas löner, menar Kristina Lohman.

Förstelärare

I juli 2013 infördes karriärtjänster inom skolan.

Vadstena komun har beslutat att tillsätta nio förstelärartjänster.

Sex började vid årsskiftet 2014-15. Tre ska börja i januari 2016.

Två ska utveckla matematikundervisningen, en ska förbättra samverkan mellan ämnena NO och teknik. Tre ska utveckla undervisningen i svenska och tre ska utveckla lärmiljöer.

Förstelärarna får ett lönepåslag med 5 000 kronor i månaden.

Lönepåslaget ligger kvar när förordnandet avslutas.

Förordnandet som förstelärare gäller på 2-2,5 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om