"Det är många som väljer att flytta hit"

Korta beslutsvägar, engagerad personal och politiker som vill satsa på skolan är några av de framgångsfaktorer personalen på Vadstenas skolor och förskolor lyfter fram som förklaring till att Vadstena är en så bra skolkommun.

"Det är många som väljer att fytta hit", säger förskolechef Katarina Österdahl. Här tillsammans med Johanna Larsson och Anna Andersson.

"Det är många som väljer att fytta hit", säger förskolechef Katarina Österdahl. Här tillsammans med Johanna Larsson och Anna Andersson.

Foto: Anders Törnström

Vadstena2018-12-09 07:00

Som vi tidigare skrivit om rankas Vadstena som tredje bästa skolkommun i landet. Nu har vi träffat personalen som gör det jobb som ligger till grund för det fina resultatet för att ta del av hur man jobbar rent praktiskt ute i Vadstenas skolor.

Läs mer: Här är Vadstena topp tre i Sverige

Bra förskola och skola kan vara anledningen till att barnfamiljer väljer Vadstena.

– Vi ser mycket förfrågningar från andra kommuner. Det är många som väljer att flytta hit, säger förskolechef Katarina Österdahl.

Att skola och förskola fungerar bra beror på goda kommunikationer och bra samarbete mellan skolpersonal, förvaltning och politiker.

– Det är korta beslutsvägar, säger Anna Andersson, biträdande rektor på Katarina skolan och Sankt Persskolan.

Politiker som är intresserade och engagerade i skolan och skolans utveckling är en förutsättning för goda resultat.

– Vi har politiker som tycker att förskolan och skolan är viktiga och satsar mycket resurser, säger Suzanne Stråkander Rockler, rektor på Petrus Magni skola.

Utan bra och fungerade personal skulle inte skolresultaten bli bra.

– Vi har behörig, engagerad och kompetent personal och vi har eleverna med oss, säger specialpedagogen Linda Wigren.

– Engagerad personal kan locka hit personal utifrån, säger Ulrika Jivegård, lärare på Sankt Persskolan.

I Vadstena är fortbildning för personalen viktig och satsningar görs på längre fortbildning och vikt läggs vid att alla ska få samma fortbildning.

– Alla vet och kan samma saker och alla har en gemensam grund, säger Katarina Österdahl.

På så vis blir övergångar när elever till exempel flyttas upp i högstadiet smidiga.

– Det blir inte nytt när man byter, säger Johan Parmbäck, biträdande rektor på Petrus Magni skola.

Att Vadstena är en liten kommun underlättar många gånger. Det finns bara en skola för de lägre årskurserna, en för högstadiet och en för årskurserna däremellan.

– Det finns bara en väg att vandra, säger han.

I en liten kommun är det också lättare att bygga en kultur där det är tillåtet att vara duktig i skolan.

– Vi kan utnyttja den lilla kommunens tighthet, säger Suzanne Stråkander Rockler.

Eleven ska vara i centrum.

– Om en elev har svårigheter kan man inte lägga det i knät på eleven, säger Suzanne Stråkander Rockler.

Det måste hela tiden vara personalen runt eleven som ska hitta lösningar för att få det att fungera.

– Man måste möta eleverna där de är, säger Linda Wigren.

Personalen måste ställa sig frågan vad de kan göra för att just den eleven ska kunna komma ur sina svårigheter.

– Mycket vi gör för elever med svårigheter är ju bra för andra också, säger hon.

Digitaliseringen och att alla elever ska få egen dator underlättar när undervisningen ska anpassas för varje elev.

För elever som behöver stöd finns också möjlighet till intensiv undervisning som kan ligga före eller efter ordinarie skoltid.

Elever som inte får stöd hemma kan nyttja den här möjligheten om de vill och behöver.

Vadstena kommun har satsat på elevhälsan. Elevhälsan i kommunen jobbar mycket förebyggande.

– Det ska inte vara konstigt att söka en kurator, säger Johanna Larsson, kurator på elevhälsan.

Personal har kontakt skolorna emellan och elevhälsans personal finns ute på alla skolor.

– Man ser tidigt om en elev behöver stöd, säger Linda Wigren.

Relationen mellan personal och elever är viktig.

– Personalen kan skapa bra relationen med eleverna, säger hon.

Arbetslagen har en stor frihet när det gäller hur arbetet ska läggas upp.

– Behovet styr hur vi organiserar oss, säger Suzanne Stråkander Rockler.

Hela tiden jobbar personalen för att hitta lösningar och det gäller att inte lägga tid på det som inte ger resultat.

– Det förhållningssättet är sprängkraften, säger hon.

Ett lösningsfokuserat förhållningsätt i kombination med att hela tiden ha höga förväntningar tror de själva är avgörande för skapa bra förutsättningar för varje enskild elev.

Höga förväntningar handlar både om att personalen själva tror på att de gör ett bra jobb och kan hitta sätt att stötta eleven, men också att ha höga förväntningar och tro på att eleven ska klara det.

– Man utgår från den enskilda elevens förutsättningar. Vi har inte samma ribba för alla, säger Suzanne Stråkander Rockler.

Arbetet med att sätta eleven i fokus börjar redan i förskolan och förskolan i Vadstena har hög andel personal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!