â Jag fick veta vad som hĂ€nt efter att vi landat pĂ„ Skavsta, jag tror att det var genom nyheterna pĂ„ bilradion, sĂ€ger han.
Christer blev chockad och orolig eftersom han inte visste hur mÄnga som skadats och hur svÄrt.
LÀttnaden blev stor nÀr han sÄ smÄningom fick veta att personskadorna inte varit alltför allvarliga.
â Men det slogs upp vĂ€ldigt stort i media.
NÀr olyckan intrÀffade var musieitÄget pÄ vÀg tillbaka till Vadstena efter en tur till FÄgelsta. Det var sÄ gott som framme vid jÀrnvÀgsstationen nÀr det dramatiska intrÀffade.
I en kurva spÄrade sista vagnen, den sÄ kallade "Amerikavagnen", ur. Detta efter att loket och de tvÄ första vagnarna klarat sig förbi kurvan utan problem. Men den tvÄaxlade vagnen klarade inte av en utbuktning i spÄret och vÀlte. I vagnen fanns 25 passagerare.
âVagnen la sig sakta ner pĂ„ sidan. Som tur var hade tĂ„get vĂ€ldigt lĂ„g hastighet nĂ€r det var pĂ„ vĂ€g in mot stationen. Vi Ă€r tvungna att köra lĂ„ngsamt dĂ€r eftersom tĂ„get passerar en gĂ„ng- och cykelvĂ€g, berĂ€ttar Christer.
JÀrnvÀgsinspektionen menade att rÀlsbefÀstningarna var undermÄliga pÄ grund av dÄliga slipers. Men polisens utredning kom fram till att urspÄrningen var en olycka och inget brott.
â Vi fick inte körförbud eller indraget trafiktillstĂ„nd, men viss kritik för bristande dokumentation av spĂ„rets status.
Visst var olyckan en motgÄng för museiföreningen, men man tog nya tag inför 1999.
â Vi bytte ett stort antal slipers, men hann inte med alla. Dessutom hade jĂ€rnvĂ€gsinspektionen höjt kraven ytterligare pĂ„ museijĂ€rnvĂ€gars spĂ„rkvalitet strax innan trafikstarten.
Det innebar att det inte blev nÄgon tÄgtrafik.
â De uteblivna intĂ€kterna och stora kostnaderna ledde till en ekonomisk kris som ett par Ă„r senare fick till följd att vĂ„rt trafiktillstĂ„nd drogs in.
Men föreningen vÀgrade kasta yxan i sjön och hittade andra sÀtt att fÄ in pengar.
â Vi kom pĂ„ idĂ©n att ha en cafĂ©vagn pĂ„ nostalgiaftnarna pĂ„ SlottsgĂ„rden. Det Ă€r bra intĂ€kter, om vĂ€dret Ă€r bra.
2006 fick föreningen nytt trafiktillstÄnd och passagerartrafiken kunde tas upp igen, nu pÄ en kortare del av strÀckan.
Planer finns pÄ att kunna köra lÀngre i framtiden.
â Vi hoppas fĂ„ till ett EU-projekt med rejĂ€l finansiering. DĂ„ skulle vi kunna ta in entreprenörer för tunga arbeten.