Anmälaren menar att avskiljningen, när en patient hålls avskild från andra patienter, utfördes på felaktiga grunder.
Av handlingarna framgår att hen låstes in eftersom det förelåg en nödvärnssituation. Patienten ska ha hamnat i slagsmål med en medpatient och fortsatte slåss när personal försökte gå emellan. Enligt ansvarig sjuksköterska bedömdes situationen som akut".
Personal har uppgett att man försökte ta kontakt med bakjouren flera gånger för att informera om åtgärden. En kontakt togs även med dåvarande överläkare, som inte var i tjänst, och som hänvisade tillbaka till bakjouren.
IVO kan konstatera att detta lyckades först fem och en halv timme efter inlåsningen.
Bakjoursläkaren har i sitt yttrande angett att hen haft problem med sin minicall. Trots att den även bytts ut har det funnits fortsatta tekniska problem.
IVO anser att en bedömning om avskiljning ska ske så fort som möjligt och att alternativa åtgärder, som inte utgör en otillåten tvångsvård, ska vidtas när det är möjligt. Detta har inte skett. "Det är oacceptabelt att en patient hålls inlåst i sex timmar i väntan på läkarbedömning för avskiljning".
Myndigheten skriver i sitt beslut att patienten inte fått god vård som innefattar trygghet och säkerhet i vården och behandlingen. Att bakjouren inte kunnat kontaktas på grund av tekniska skäl är inte godtagbart. Den aktuella sjuksköterskan kritiseras också för att ha brustit i journalföringen.