Kamerorna i Moskvas t-bana letar ansikten

Tusentals linser granskar glasartat resenĂ€rerna i Moskvas tunnelbana. Vad fĂ„ av de förbipasserande vet Ă€r att kamerorna i taket skannar deras ansikten för att identifiera dem. Har de otur larmas snart polisen – det hĂ€nde Georgij Malets.

Passagerare i Moskvas tunnelbana filmas av en diskret övervakningskamera. Arkivbild.

Passagerare i Moskvas tunnelbana filmas av en diskret övervakningskamera. Arkivbild.

Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT

Politik2021-03-01 05:43

NÀr poliserna stegade fram och sade att han skulle följa med dem till stationen gjorde Malets en olustig upptÀckt.

– Jag sĂ„g att de hade nĂ„gra slags fotografier, men de var inte frĂ„n övervakningskameror, de var bilder frĂ„n min profil pĂ„ sociala medier, sĂ€ger han till Reuters.

Han förstod snabbt att bilderna erhÄllits genom att hans ansikte skannats under tiden han vistats i tunnelbanan.

Georgij Malets var pÄ vÀg till en demonstration till stöd för den fÀngslade oppositionspolitikern Aleksej Navalny, men till sina vÀnners förtvivlan kom han aldrig fram.

Efter fyra timmars polisförhör slÀpptes han utan förklaring, och dÄ var demonstrationen sedan lÀnge över.

SkrÀmmer oppositionella

En anonym kÀlla med insyn i det ryska polisvÀsendet uppger för den statliga ryska nyhetsbyrÄn TASS att tekniken som anvÀnds i tunnelbanan utgÄr frÄn en databas med bilder pÄ de som misstÀnks gÄ pÄ demonstrationer regelbundet.

MÀnniskorÀttsorganisationer som Amnesty har uttryckt en oro för att just ansiktsigenkÀnning i ökande utstrÀckning anvÀnds för att gripa deltagare i demonstrationer och skrÀmma oppositionella till tystnad.

En oro som nu vÀxer.

Nyligen rapporterade nÀmligen ryska medier att myndigheterna i Moskva har allokerat motsvarande nÀra 100 miljoner kronor för att bygga ut nÀtverket av övervakningskameror med ansiktsigenkÀnning i tunnelbanesystemet.

Högupplösta bilder

I nulĂ€get finns tiotusentals kameror pĂ„ plats i stadens tunnelbanesystem och enligt den ryska tidningen Kommersant Ă€r drygt 5 000 av dessa till för ansiktsigenkĂ€nning.

Och fler ska det bli.

Enligt en offert pÄ regeringens sida för statliga upphandlingar vÀntas nya kameror pÄ över 85 olika tunnelbanestationer.

Utöver möjlighet att kÀnna igen ansikten ska de nya kamerorna med hjÀlp av autofokus Àven kunna ta högupplösta bilder pÄ resenÀrers ansikten.

Ligger i framkant

Carolina Vendil Pallin, forskningsledare pÄ Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), har följt den ryska utvecklingen och berÀttar att tekniken Àr raffinerad.

– Ryssland vill hĂ„lla sig framme pĂ„ AI-omrĂ„det men har ett problem dĂ„ de inte har den mĂ€ngd data frĂ„n sociala medier som finns i lĂ€nder som Kina och USA. DĂ€rför har man i stĂ€llet satsat pĂ„ att fĂ„ fram data inom andra omrĂ„den till exempel röst- och bildigenkĂ€nning, och dĂ€r ligger man lĂ„ngt fram, sĂ€ger hon.

Hon understryker att tekniken i sig inte Àr nÄgot problem.

– Den springande punkten Ă€r att det mĂ„ste finnas möjlighet att oberoende granska hur sĂ„n hĂ€r data anvĂ€nds. En möjlighet som inte finns i dagens Ryssland.

"Vill skapa ordning"

TT: Hur Àr den allmÀnna instÀllningen till den hÀr typen av teknik?

– MĂ„nga ser positivt pĂ„ att den finns. SĂ„dan hĂ€r teknik presenteras med motiveringen att man vill skapa ordning och skydda folk frĂ„n brottslingar och terrorister. Lagen som möjliggjorde att myndigheter i dag kan blockera visst internetinnehĂ„ll motiverades frĂ„n början med att man ville stoppa pedofiler, och vem kan invĂ€nda mot det?

TT: Georgij Malets stoppades nĂ€r han var pĂ„ vĂ€g till en demonstration till stöd för Navalnyj – Ă€r det förvĂ„nande tycker du?

– Nej, det skulle jag inte sĂ€ga. Utvecklingen runt Navalnyj har ytterligare accelererat repressionen. Inför parlamentsvalet i september Ă€r den politiska ledningen extra sĂ„rbar och dĂ€rför har man slagit ner hĂ„rt pĂ„ de hĂ€r demonstrationerna.

Fakta: Moskvas tunnelbana

Moskvas tunnelbana Ă€r det tunnelbanesystem som transporterar flest mĂ€nniskor i Europa. År 2019 anvĂ€nde uppskattningsvis 2,5 miljarder passagerare tunnelbanan, att jĂ€mföra med de 1,3 miljarder som reste med Londons tunnelbanesystem samma Ă„r.

Den Àr vÀrldskÀnd för de utsmyckningar som finns pÄ mÄnga av de Àldre stationerna, ofta inredda med ljuskronor, bronsstatyer och konstnÀrliga stuckaturer.

Tunnelbanan öppnade 1935 och bestÄr nu av nÀstan 400 kilometer spÄr och över 200 hÄllplatser.

KĂ€lla: Moscow Metro, London Metro.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!