Morgonen var egentligen mulen, fredagen den 3 april 2015 i Birmingham, Alabama.
Men det mĂ€rkte inte Anthony Ray Hinton nĂ€r han klockan 9.30 lĂ€mnade Jefferson County Jail â efter 30 Ă„r i fĂ€ngelse för ett brott han aldrig begĂ„tt.
ââSolen skiner, utbrast han nĂ€r han Ă€ntligen fick krama om familj och vĂ€nner som en fri man.
Under torsdagskvÀllen överrÀcker han Ärets Right Livelihood-pris till den person som bidrog till att fÄ honom frislÀppt.
MedborgarrÀttsjuristen Bryan Stevenson prisas för sin outtröttliga kamp mot orÀttvisor i USA:s rÀttssystem. Sedan starten 1989 har hans organisation Equal Justice Initiative (EJI) lyckats uppnÄ frislÀppanden eller strafflindringar för över 140 mÀnniskor som dömts till döden pÄ felaktiga grunder.
Det var erfarenheterna som ung advokat i Atlanta i Georgia, dÀr han representerade mÄnga fattiga svarta klienter, som vÀckte Bryan Stevensons livslÄnga engagemang mot godtyckliga fÀngslanden och drakoniska straff.
ââVi har ett system som behandlar dig bĂ€ttre om du Ă€r rik och skyldig Ă€n om du Ă€r fattig och oskyldig, sĂ€ger han i en intervju med TT över telefon frĂ„n Montgomery i Alabama.
Högsta andelen fÀngslade
I början av 1970-talet satt runt 200 000 mĂ€nniskor i fĂ€ngelse i USA, enligt US Bureau of Justice Statistics. I dag Ă€r motsvarande siffra över tvĂ„ miljoner â vilket gör USA till det land i vĂ€rlden med högst andel inlĂ„sta mĂ€nniskor.
Bland anledningarna till massfÀngslandet finns hÄrda strafflagar, privatiseringar av fÀngelsesystemet och ett "krig mot droger" med fokus pÄ rÀttsliga ÄtgÀrder i stÀllet för sociala insatser, enligt EJI.
ââDen höga graden av fĂ€ngelsestraff slĂ„r oproportionerligt hĂ„rt mot fattiga och minoriteter. Detta Ă€r en akut kris som till stor del har ignorerats, sĂ€ger Bryan Stevenson med en glöd i rösten som han inte lĂ„ter gĂ„ ut över sin sprĂ„kliga precision.
à rtionden av kamp för likabehandling inför lagen har gjort Bryan Stevenson plÄgsamt medveten om den strukturella rasism som han fortfarande ser genomsyra rÀttsvÀsendet. Svarta mÀn löper till exempel betydligt högre risk att dömas till hÄrda straff Àn vita mÀn Ätalade för samma brott, enligt flerastudier.
"MÄste förstÄ sjukdomen"
Rötterna till problemen strÀcker sig ner i den blodiga mylla som USA stÄr pÄ, enligt Stevenson.
ââVi har en historia av folkmord pĂ„ ursprungsbefolkningen, slaveri, lynchningar och segregation som vi aldrig har gjort upp med, sĂ€ger han.
ââI stĂ€llet har vi en falsk berĂ€ttelse om stolthet och Ă€ra som manifesterar sig i att vi fortfarande hyllar upphovsmĂ€nnen till och försvararna av slaveriet.
Han syftar bland annat pÄ de mÄnga statyer runt om i landet över sydstatsgeneraler som under inbördeskriget stred för att bevara slaveriet.
Bryan Stevenson jÀmför med andra lÀnder med en brutal rasistisk historia, dÀr man lagt stor vikt vid att konfrontera det förflutna för att kunna bygga ett rÀttvisare samhÀlle: apartheids Sydafrika, folkmordets Rwanda och nazismens Tyskland.
ââI Tyskland skulle det vara otĂ€nkbart att hedra Tredje rikets och Förintelsens arkitekter. ErkĂ€nnandet av de historiska brotten skapar förpliktelser att bekĂ€mpa antisemitism och den typen av nationalism som leder till förtryck av den andre.
ââNĂ„got liknande har vi inte sett hos oss. Vi har inte gjort den analys som vi behöver göra för att förstĂ„ de mĂ„ngsidiga utmaningar som skapats av en lĂ„ng historia av vit överhöghet, sĂ€ger Bryan Stevenson â och drar en parallell till pandemin.
ââMan mĂ„ste först förstĂ„ sjukdomen innan man kan ta fram ett vaccin.
Hopp i mörkret
Bryan Stevenson Àr oroad över den djupa polariseringen i USA, som han anser har drivits pÄ av den avgÄende presidenten Donald Trumps hÀtska retorik och ibland otydliga uttalanden om vit makt-grupper.
Men han ser ocksÄ hopp i rörelser som Black lives matter. De speglar en ökad medvetenhet om de problem som USA mÄste ta itu med.
ââDet finns nĂ„got kraftfullt i sanningen som jag tror kan trĂ€nga igenom förvirring, mörker och kaos, sĂ€ger Bryan Stevenson.
ââDet finns nĂ„got som vĂ€ntar pĂ„ oss dĂ€r framme, nĂ„got som kommer att kĂ€nnas mer som frihet, jĂ€mlikhet och rĂ€ttvisa.