På onsdagen fick polisen in en anmälan där en person i länet blivit drabbad.
– Det är en person som har blivit uppringd av någon som utger sig för att ringa från polisen, säger Anne Persson, tillförordnad gruppchef vid bedrägerienheterna i Östergötland.
Bedragarna påstår att polisen granskar lån och låneinstitut och att den uppringda personens id-uppgifter förekommer vid försök till brott och säger sig därför vilja hjälpa personen att spärra konton och bank–id. I själva verket är bedragarna ute efter att förmå den uppringda personen att logga in med bank-id, lämna ut kortnummer och kortinformation och andra känsliga uppgifter. De säger sedan att de kopplar över till bankens säkerhetsavdelning. Där sitter ytterligare en gärningsman som påstår sig arbeta för banken.
– En person i Östergötland har blivit av med en större summa pengar på det här sättet, säger Anne Persson, som säger att polisen fått in ytterligare minst en anmälan med snarlikt tillvägagångssätt.
Bedragarna låter förtroendeingivande när de ringer – och de använder även en annan metod för att övertyga de uppringda personerna om att samtalet verkligen kommer från polisen.
– Det kommer upp ett nummer på mobilen eller displayen på telefonen när bedragarna ringer. Numret som kommer upp är: 010-1141400.
Polisens växelnummer är 114 14 – ett nummer som åtskilliga människor har memorerat.
– Men när den riktiga polisen ringer kommer inte det numret upp på displayen, säger Anne Persson och fortsätter:
– Polisen ringer aldrig till människor och ber om att få ta del av koder och andra känsliga uppgifter. Inte heller banker gör det.
Så vad bör man göra om bedragarna ringer?
– Lägg på luren och är du drabbad, gör en polisanmälan! Lämna aldrig ut koder till någon som ringer.