Valborgshelgen, skolavslutningar, grillpartyn, insparksfester… Tillfällena då unga människor kan känna sig sugna på alkohol är i många.
I dagarna får alla föräldrar med barn som fyller 14 år i år boken ”Tonårsparlören” hemskickad till sig. Bakom ”Tonårsparlören” står företaget IQ, ett dotterbolag till Systembolaget som jobbar med att ge svenskarna ett sundare och mer hälsosamt förhållande till alkohol.
”Tonårsparlören” är ett stöd till föräldrar, bland annat då de hamnar i dilemman med barn som vill börja festa, tonåringar som ber om hjälp att köpa ut, och andra bekymmer som alkohol kan bidra till.
Företaget IQ gör årligen en attitydundersökning bland svenskarna för att kolla deras inställning till alkohol. Det visar sig att gruppen 16-24 år är den grupp som har en mest måttfull inställning till att dricka alkohol.
Det är positivt, konstaterar IQ:s vd Juan-Pablo Roa, men det finns orosmoln: Dels är attityden till alkohol bland unga (och äldre) i allmänhet tillåtande, och dels svämmar medier och sociala medier över av budskap om alkohol; från traditionella annonser till positiva bilder av alkoholkonsumtion och uppgifter om var langare finns.
– Jag tror inte att föräldrar är medvetna om det här, säger Juan-Pablo Roa.
En undersökning som IQ genomfört bland 15-24-åringar visar att de under en vanlig vecka tar del av 280 olika reklamer eller budskap om alkohol i sociala medier och traditionella medier.
Reklamen och budskapen dyker upp i dagstidningar och i traditionell tv-reklam men även i tv-serier, i populära Youtube-kanaler och i de ungas flöden i sociala medier.
Unga i åldern 16-24 år har en mer måttfull inställning till alkohol, samtidigt utsätts de för den här mängden reklam om alkohol. Tror du att deras måttfulla inställning kommer att bestå?
– Det finns ett antal trender i samhället som gjort att det gått åt rätt håll med ungas inställning till alkohol, men jag är faktiskt lite skeptisk till att det håller över tid, säger Juan-Pablo Roa.
Drickandet bland Sveriges unga totalt sett är sedan några år historiskt lågt. Men det kommer att krävas stora insatser för att det ska förbli så, menar Juan-Pablo Roa.
På onsdagen föreläste han för länets alkoholhandläggare, ideella aktörer, och andra som möter ungdomar, på länsstyrelsen i Östergötland.
Enligt en undersökning som IQ gjort bland föräldrar till barn mellan 13 och 17 år i Östergötland, är 34 procent av de svarande oroliga för att deras barn ska dricka alkohol i samband med Valborg. Och 59 procent har svarat att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol.