För närvarande kan man köpa biljett i SJs app efter avgång. Den möjligheten försvinner 1 november. Enligt SJ själva har ett fåtal resenärer, 0.2 procent, valt att göra det sedan införandet under hösten 2015, främst till köp av enkelbiljetter på regionaltåg.
– I dag köper 86 procent av våra resenärer sin biljett via SJ.se, SJs app eller i någon av våra biljettautomater. I och med att vi numera erbjuder betalning via Swish, har vi ökat resenärernas möjlighet till snabba köp av biljett innan man kliver ombord. Swish används av över hälften av de som köper sin biljett i appen och av över 30 procent vid köp via SJ.se, säger SJs Marknads- och försäljningsdirektör, Thomas Silbersky i ett pressmeddelande.
Möjligheten att köpa sin biljett via kundservice kommer att finnas kvar, för till exempel resenärer som inte har möjlighet att köpa sin biljett via appen, hemsidan, i en biljettautomat eller hos något ombud.
Så se till att ha biljett med dig när du går på tåget i fortsättningen.