Samarbete ska öka östgötsk export

Vill du satsa på export? Nu ska ett nytt samarbete mellan olika myndigheter i länet underlätta underlätta för små- och medelstora företag att ta steget utanför gränserna.

Kalle Widelius på Online voices i Linköping.

Kalle Widelius på Online voices i Linköping.

Foto: Tord Olsson

Östergötland2016-12-05 07:30

För cirka ett år sedan kom ett regeringsuppdrag om att samordna alla de instanser som arbetar med olika stödtjänster till exportföretag – allt från information till exportlån och bidrag. Sex län pekades ut och Östergötland var ett av dem.

– Det ska man nog se som att vi är relativt duktiga på att ta hand om de är frågorna. Redan i dag har vi ett partnerskap mellan bland annat Almi Företagspartner, Business Sweden och Linköpings universitet, länsstyrelsen och flera andra aktörer, säger Mattias Flodström på Region Östergötland.

Erbjuder hjälp

Under året som gått har man utrett ett nytt samarbete för att tydligare kunna erbjuda företag med exportintresse kontakter, rådgivning och finansiering mellan de olika aktörerna i det offentliga stödsystemet. Initiativets uppbyggnad finansieras av Tillväxtverket. Satsningen innebär att det kommer att anställas en kontaktperson på statliga långivaren Almi företagspartner som ska vara ett särskilt stöd för företagen.

– Det är viktigt att företagen lätt hittar till de olika tjänster som finns när man börjar söka sig utomlands. Det finns mycket stöd att få hos alla instanser, inte minst på länsstyrelsen finns mycket kompetens och kontakter genom bland annat ambassadörsinbjudningar till länet och internationella delegationsresor, säger Henrik Dahlström på Almi företagspartner.

Hur beständigt är samarbetet?

– Det är nog ganska beständigt, inte minst eftersom vi redan i dag samarbetar ganska tätt i det här frågorna, säger Henrik Dahlström.

Samlar röster

På tisdag 6 december besöker handelsminister Anne Linde (S) Linköping under ett seminarium som blir startskottet för det nya, samordnade, samarbetet. Seminariet vänder sig till exportintresserade små- och medelstora företag.

En av dem som föreläser är Kalle Widelius, grundare av Online Voices AB i Linköping, ett av Nordens ledande röst-och produktionsbolag som samlar speakerröster från hela världen. De levererar bland annat reklam och information på en rad olika språk. Han är positiv till samarbetet.

– Allt som kan underlätta så att företagen kan syssla med sin kärnverksamhet är bra. Det här kan betyda att man snabbare får det stöd som man behöver för att utveckla sin exportverksamhet.

Vad ska man tänka på?

– Det är otroligt mycket. Man måste först hitta en marknad och förstå den. Ett sätt är ju att börja på en marknad som är ganska lik sin egen på något sätt. Sedan handlar det om att bygga upp kontakter, lära sig landet, affärskulturen och att anpassa bolaget för den nya internationella kostymen. Det kan vara enorma skillnader att jobba mot kunder i andra länder. Norska kunder är såklart enklare att förstå än japanska, men detta måste ställas mot var konkurrensen och potentialen är störst.

Hur viktigt är det med en utrikesmarknad för svenska småföretag?

– Sverige är ett litet land med tio miljoner invånare. Det är klart att det finns mycket större potential utanför landet, men det gäller att göra sin hemläxa och ta hjälp av dem som har erfarenhet av liknande utlandssatsningar. Annars kan det bli en dyr historia som skulle kunna sänka hela företaget, säger Kalle Widelius.

Exportsamarbetet i Östergötland

Syftet är att tydliggöra den service kring exportfrågor som redan i dag riktas mot små och medelstora företag, för att öka exporten från länet.

Initiativet är en del av regeringens strategi att stärka svensk export och finansieras av Tillväxtverket. Bakom står bland annat en rad offentliga aktörer: Region Östergötland, Almi, Business Sweden, Enterprise Europe Network, Exportkreditnämnden, Linköpings universitet, Länsstyrelsen Östergötland och Östsvenska handelskammaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!