– 2015 har varit ett händelserikt år, med tillväxt inom samtliga områden. Men också ett år med relativt många bränder. Mycket kom på slutet av året, med både bränder och stormen Helga som påverkade antalet skador, säger vd:n Sven Eggefalk.
Länsförsäkringar Östgöta redovisar ett resultat – före skatt, inklusive kapitalavkastning och efter återbäring – på 317 miljoner kronor. Det är betydligt lägre än föregående år (601 mkr).
– 2014 år var ett historiskt lågt skadeår, kombinerat med en stark finansiell tillväxt. Det resultat vi har nu är mycket bra, men ligger närmare ett normalt år, säger Sven Eggefalk.
Årsredovisningen presenteras i sin helhet i samband med årsstämman den 22 mars. Resultatet bygger på flera olika affärsområden inom bland annat försäkringar, bankväsende och fastighetsförmedling. Premieintäkterna för sakförsäkringar har ökat med 50 miljoner kronor till 1,296 miljarder. Intäkterna på livförsäkringar sjönk något under 2014 (886 miljoner kronor) men är i 2015 års redovisning uppe i 970 miljoner kronor. Bankens affärsvolym (summan av in- och utlåning) är det som vuxit starkast under 2015: Från knappt 20 miljarder kronor till 23,2 miljarder. Och fastighetsförmedlingen har nu en marknadsandel på 19 procent vilket, Länsförsäkringar Östgöta beskriver som en andraplats i Östergötland.
– Fastighetsförmedlingen är en framgång. Jag tror att kunderna hittar till oss eftersom vi har både bank och försäkringar, säger Sven Eggefalk.
Enligt det kundägda bolagets stadgar ska sakförsäkringskunderna ta del av återbäring när verksamheten går bra. Företaget har över 173 000 sakförsäkringskunder, och antalet som tecknar försäkringar har ökat under 2015 (170 000 föregående år). Företaget delade ut 225 miljoner kronor i återbäring enligt förra årets redovisning. Det var ett rekordår även i återbäring. Men trots att antalet anmälda skador från östgötarna har ökat – från 65 000 till 70 000 för 2015 – så blir det en utdelning i år också:
– Det blir cirka 200 miljoner kronor. Vi har ökat vår sakförsäkringsrörelse samtidigt som vi har haft ett normalt år vad gäller skadekostnader och en bra utveckling i vår kapitalförvaltning. Sammantaget har vi därmed uppnått ett positivt resultat för 2015.
Vad innebär det för en genomsnittlig kund i återbäring?
– Det är svårt att säga exakt men cirka 1 000 kronor, uppskattningsvis. Det beror lite på vilken typ av försäkring man har.
Vad måste ni arbeta med under 2016?
– Vi kommer att fortsätta med informationsinsatser för att förebygga skador. Man kan säga att vi har 70 000 skäl att bli bättre på förebyggande. De allra bästa skadorna är ju de som inte inträffar alls. Men när olyckan är framme så måste våra försäkringar fungera smidigt. Det är ju då som kunden testar oss.
Vilken typ av information tänker du på?
– I framtiden hoppas jag att vi kan vara ännu närmare kunderna och exempelvis kunna skicka ut information inför en storm eller liknande.
Annars är 2016 ett speciellt år för Länsförsäkringar, eftersom man firar 175-årsjubileum.
Hur kommer det att märkas?
– Det är extra kul att kunna dela ut en så bra återbäring för andra året i rad. Men annars kommer det att märkas genom olika typer av händelser, fast det får vi återkomma till, svarar Sven Eggefalk.