Rälsfelet upptäcktes på det ena spåret av dubbelspåren mellan Kimstad och Norrköping. Östgötatrafiken meddelade att flertalet avgångar med Östgötapendeln fick ställas in och att vissa avgångar mellan Kimstad och Norrköping skulle ersättas med buss.
En tidig prognos att få igång full trafik igen var först satt till klockan 16 på fredagseftermiddagen men korrigerades senare av Trafikverket till klockan 05.00 på lördagen. Under natten mot lördagen kunde felet lagas och trafiken rulla på som vanligt igen.
– Det är Trafikverket som leder och omdirigerar trafiken, säger Östgötatrafikens trafikoperative chef, Mattias Näsström
Han säger att Östgötatrafiken tar de tider de får.
– Det är ju SJ, godståg och andra aktörer som också ska igenom. När dubbelspåret blir enkelspår går ju inte lika många tåg igenom. Just nu kör vi bara två i timmen och då går det ganska bra. Det blir värre när vi går upp på kvartstrafik vid 14.30.
Östgötatrafiken plockade in så många bussar som det gick.
– Ett tåg tar omkring 500 resenärer, en dubbeldäckare omkring 80, om vi nu skulle få tag på en sån för de är ju oftast bokade på annat de tiderna.
– Tåg är jättebra. Vi brukar säga att Östgötatrafiken har Sveriges bästa pendlartrafik. Men det funkar ju inte när infrastrukturen inte gör det.
Enligt Trafikverket drabbas även fjärrtågen mellan Stockholm och Malmö samt Linköping och Sala av spårproblemen.
– Det är inte en jättestor påverkan, det är reducerad trafik, säger Veronika Gustafsson, presskommunikatör på Trafikverket. SJ har ställt några avgångar, precis som Östgötapendeln, snabbtågen går som vanligt fast kanske något försenade.
Kan du berätta mer om rälsbrottet.
– Det är rälsen som har gått av. Det är materialet som har nötts ut. Vår personal på platsen jobbar med att byta ut det.