Den här veckan, mellan 8 och 14 maj, syns polisen extra mycket i trafiken i hela Sverige. I ett pressmeddelande berättar polisen att det är nationell trafikvecka, och att fokus ligger på att hitta kriminella i trafiken.
– Vi har olika nationella trafikinsatsveckor, med olika teman. Det kan var exempelvis hastighet, det kan vara yrkestrafik när man tittar extra på lastbilschaufförer eller taxi. Och nu är det brott på väg, berättar polisens presstalesperson Dennis Johansson Strömberg.
– Det handlar ju då om att kriminella personer använder vägnätet för att ta sig till och från brottsplatser och för att transportera saker: ibland stöldgods, ibland vapen och ammunition, ibland narkotika och liknande, fortsätter han. Så det är en del av den allmänna brottsbekämpningen som vi har, men vi prioriterar lite extra med vägnätet som fokus, fortsätter Dennis Johansson Strömberg.
Veckans satsning omfattar hela landet inklusive alla kommuner i Östergötland. Men Dennis Johansson Strömberg säger att de fokuserar mer på städerna och de stora vägarna där polisen har mer information
Hur vet man vilka bilar man ska stoppa?
– Det handlar väldigt mycket om erfarenhet och magkänslan hos poliserna, säger Dennis Johansson Strömberg.
Han förklarar att det kan hända att de söker i sina system på en förare och ser att det är en person som har kopplingar till kända kriminella kretsar eller är en person som varit i kontakt med polisen sedan tidigare.
– Det kan även vara hur de kör, Ser den här föraren polisen och väljer att ta en annan väg, ja då kanske det är intressant i sig. Om de vill undvika oss och gör det ganska tydligt. Det kan även vara hur man kör, att man kör fort, man kör farligt och liknande för att undvika oss, säger Dennis Johansson Strömberg.
Däremot säger han att polisen inte spanar specifikt på vissa typer av bilar.
– Överlag kan man säga att en bil avgör inte om man är kriminell eller inte. Ser vi att en bil ägs av en person som inte stämmer överens med den som kör så kan det vara intressant. Om det är fel registreringsplåt blir det väldigt intressant för oss. Men vi stoppar inte bilar av ett visst märke. Det handlar mer om HUR fordonet framförs än vilket fordon som framförs, säger Dennis Johansson Strömberg.