â Det hĂ€r Ă€r ett problem som funnits lĂ€nge, men över tid har vi sett att det finns en del som satt det hĂ€r i system. Som systematiskt undviker att betala, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef pĂ„ Ăstgötatrafiken.
DĂ€rför har Ăstgötatrafiken nu beslutat att anmĂ€la fuskĂ„karna för bedrĂ€geri, nĂ„got P4 Ăstergötland var först med att berĂ€tta om. Vissa Ă€renden har legat i flera Ă„r. Det Ă€r ett 40-tal personer som kommer att polisanmĂ€las för bedrĂ€geribrott. De har alla 25 obetalda kontrollavgifter eller fler per person. VĂ€rdet Ă€r runt 7,5 miljoner kronor.
â Det hĂ€r Ă€r första omgĂ„ngen, sedan kommer det inte att krĂ€vas lika mĂ„nga obetalda kontrollavgifter för en anmĂ€lan.
â Det Ă€r inte ungdomligt oförstĂ„nd, det Ă€r fler vuxna mĂ€nniskor Ă€n tidigare som Ă„ker utan biljett. Förut var det ungefĂ€r hĂ€lften ungdomar, hĂ€lften vuxna, men nu Ă€r en övervĂ€gande majoritet vuxna mĂ€nniskor, alltsĂ„ över 20 Ă„r.
Den som reser med Ăstgötatrafiken mĂ„ste ha giltig biljett för sin resa och Ă€ven för sin Ă„ldersgrupp. Den som vid en kontroll inte har giltig biljett mĂ„ste betala en kontrollavgift, som sedan januari 2020 Ă€r 1 500 kronor.
â Vi har sett att i Norrköping Ă€r det vanligare att man saknar biljett pĂ„ exempelvis spĂ„rvagnarna dĂ€r det Ă€r pĂ„stigning genom alla dörrar och föraren sitter avskilt. I Linköping Ă€r det mer vanligt att man Ă„ker pĂ„ fel sorts biljett, exempelvis att en vuxen Ă„ker pĂ„ en ungdomsbiljett.
Ett externt företag hanterar kontrollavgifterna och skickar obetalda avgifter vidare till inkasso eller Kronofogden.
â Kostnaden för inkasso och indrivning överstiger ofta kontrollavgiftens vĂ€rde.
Kontrollverksamheten kostar över 5 miljoner per Är och avsikten Àr frÀmst att avskrÀcka. Av de som kontrolleras Äker 2-7 procent utan giltig biljett, men mörkertalet Àr stort, menar Mattias NÀsström.
â Vi vill ju inte att nĂ„gon ska behöva betala kontrollavgift, vi vill att man ska betala sin biljett. De allra flesta betalar för sin resa, men det Ă€r viktigt för betalningsmoralen vi kommer tillrĂ€tta med de som fuskĂ„ker. De som betalar ska kĂ€nna att vi inte slĂ€pper igenom nĂ„gon.
â Om vi inte fĂ„r in biljettintĂ€kter sĂ„ kan vi behöva minska antalet avgĂ„ngar eller ta ut högre pris frĂ„n dem som redan betalar. Det vi fĂ„r in för biljettförsĂ€ljning gĂ„r till att göra kollektivtrafiken bĂ€ttre.