Östgötatrafiken byter biljettsystem

Östgötatrafiken inför nästa vecka ett helt nytt biljettsystem. Men fram till sommaren kommer det gamla att fungera parallellt med det nya.

Biljetten i mobiltelefonen behöver inte längre visas upp för chauffören när den nya appen lanserats. En QR-kod scannas i stället i en ny biljettläsare som redan finns på plats på bussarna.

Biljetten i mobiltelefonen behöver inte längre visas upp för chauffören när den nya appen lanserats. En QR-kod scannas i stället i en ny biljettläsare som redan finns på plats på bussarna.

Foto: Åke Alvin

Östergötland2019-10-25 14:00

Biljettsystemet har tagits fram tillsammans med Skånetrafiken och Blekingetrafiken, och i de två länen har det redan införts.

Det första som händer i Östergötland är att en ny app finns för nedladdning någon gång i nästa vecka, förmodligen på tisdag. Då går det att börja använda det nya systemet.

Den kanske största förändringen är att den gamla zonindelningen – där Östergötland är indelat i 310 zoner – ersätts av en betydligt enklare med bara 4 zoner: tätort, mellan (resor upp till 20 km), stor (upp till 30 km) och län. Den som köper biljett i appen får ange resans start och mål, varpå appen räknar ut vilken biljett som behövs. 

För tätorts- och länsbiljetter blir det samma pris som idag. Andra resor kan bli både billigare och dyrare, beroende på om man i dag bor på fel eller rätt sida en zongräns. En enkelbiljett för mellanzon kommer att kosta 50 kronor och för stor zon 65 kronor, ett månadskort 775 respektive 950 kronor för en vuxen.

Tillsammansbiljetten, där upp till fem resenärer kunnat resa till priset av två, ersätts av en rabatt på 20 procent när man köper biljett för två eller fler personer. Rabatten gäller även för dem som redan har en annan rabatt. För ett sällskap på fem personer blir det därmed betydligt dyrare med det nya systemet, men för ett par med pensionärsrabatt blir det billigare.

I den nya appen kan man, till skillnad från den gamla, även köpa månads- och årsbiljett. Man kan också via appen låna ut sitt periodkort till någon annan.

Reskassekortet ersätts av ett kort där man inte laddar en viss summa, utan i stället ett antal biljetter. Kundcentren och försäljningsombuden kommer att finnas kvar.

En efterlängtad nyhet, som kommer att lanseras någon gång före sommaren, är att det ska gå att betala på stadsbussarna genom att blippa sitt vanliga bankkort. Eftersom det redan går att betala med bankkort på landsbygdsbussar och på Östgötapendeln, kan den som inte gillar appar eller extra plastkort alltså klara sig utan.

Det nya biljettsystemet bygger på en gemensam branschstandard. På sikt räknar Östgötatrafiken med att det kommer att göra det lättare att hitta biljett- och betalningslösningar för resor över länsgränserna.

Fram till sommaren går det att köpa biljetter både i det gamla och i det nya systemet. Mer information kommer att finnas på ostgotatrafiken.se när den nya appen har lanserats i nästa vecka.

Östgötatrafiken inför ett nytt biljettsystem. I sommar kommer dessutom de nya stadsbussarna, med luftkonditionering, wifi och ladduttag.
Östgötatrafiken inför ett nytt biljettsystem. I sommar kommer dessutom de nya stadsbussarna, med luftkonditionering, wifi och ladduttag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!