För Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping, är hotellens utveckling ett tecken på framtidstron.
– De senaste två åren har det tillkommit runt 300 rum i stan. Hotellföretagen tror på Linköping, säger han.
Gästnätter är det mått som främst används för att beskriva tillväxten i branschen. Som är fortsatt stark i Linköpings kommun, enligt Jörgen Nilsson.
– Vi hade ett all time high med drygt 490 000 gästnätter förra året. Räknar vi även in camping så passerade vi en halv miljon.
Han lyfter också fram restauranglivet där Stora torget med alla uteserveringar har utvecklats till ett nytt besöksmål under sommaren.
Kanalens besökscentrum vid Bergs slussar blir förstås viktigt när det står klart om ett par år. Den i tid mer närliggande legoutställningen på Saab Arena, ”The art of the brick”, förväntas bli en anledning för många att besöka staden i sommar.
Flygbolaget KLM, som landar på Linköpings flygplats flera gånger om dagen, ger skjuts åt besöksnäringen enligt Jörgen Nilsson.
För honom och Visit Linköping handlar jobbet om att skapa reseanledningar. Att öka antalet evenemang, både nationella och internationella, och att paketera upplevelser på ett lockade vis. Men även att få fler konferenser till staden och öka affärsbesöken.
Detsamma gäller i Norrköping, bekräftar Christina Leinonen, turistchef på Upplev Norrköping. Här förväntas sommarens Marvel Avengers-utställning locka 100 000 besökare till Östgötaporten. Och nästa år arrangeras O-ringen i kommunen som lär dra 25 000 orienterare till kommunen.
– Kolmårdens djurpark fortsätter att göra satsningar och är en viktig reseanledning. Naturturismen växer och vi har attraktiva vandrings- och cykelpaket, säger hon.
Både Norrköping och Linköping strävar efter att förlänga turistsäsongen och skapa evenemang året runt. Norrköping Light Festival till exempel, anordnas i december och har enligt Christina Leinonen blivit ett viktigt besöksmål. Att locka ännu fler utländska besökare är också en del av uppdraget.
– Vi satsar tillsammans med Visit Linköping och Visit Östergötland på den tyska, holländska och kinesiska marknaden, säger hon.
Förra året hade Norrköpings kommun 525 000 gästnätter. Räknar man även in camping nådde Norrköping nästan upp till 600 000 övernattningar. Antalet gästnätter i hela Östergötland landade på knappt 1,8 miljoner 2017.
År 2016 omsatte besöksnäringen i länet 5,5 miljarder kronor och sysselsatte drygt 3 000 personer enligt uppgifter från Visit Östergötland. Hotellens och restaurangernas utveckling betyder mest när det gäller att skapa nya jobb i branschen.
– Ja, det är inget snack om saken. Och allt spär på omsättningen, säger Jörgen Nilsson.
Fotnot: Gästnättsstatistiken för 2017 är än så länge preliminär.