Målet: Ännu fler turister till länet

Besöksnäringen i länet växer och mår bra. Den bilden ger turistansvariga i de båda största kommunerna.

Optimist. Tillväxten i besöksnäringen är stark enligt Jörgen Nilsson på Visit Linköping. "Hotellens satsningar är ett tecken på att någon tror på Linköping", säger han.

Optimist. Tillväxten i besöksnäringen är stark enligt Jörgen Nilsson på Visit Linköping. "Hotellens satsningar är ett tecken på att någon tror på Linköping", säger han.

Foto: Robin Fornas

Östergötland2018-04-23 05:00

För Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping, är hotellens utveckling ett tecken på framtidstron.

– De senaste två åren har det tillkommit runt 300 rum i stan. Hotellföretagen tror på Linköping, säger han.

Gästnätter är det mått som främst används för att beskriva tillväxten i branschen. Som är fortsatt stark i Linköpings kommun, enligt Jörgen Nilsson.

– Vi hade ett all time high med drygt 490 000 gästnätter förra året. Räknar vi även in camping så passerade vi en halv miljon.

Han lyfter också fram restauranglivet där Stora torget med alla uteserveringar har utvecklats till ett nytt besöksmål under sommaren.

Kanalens besökscentrum vid Bergs slussar blir förstås viktigt när det står klart om ett par år. Den i tid mer närliggande legoutställningen på Saab Arena, ”The art of the brick”, förväntas bli en anledning för många att besöka staden i sommar.

Flygbolaget KLM, som landar på Linköpings flygplats flera gånger om dagen, ger skjuts åt besöksnäringen enligt Jörgen Nilsson.

För honom och Visit Linköping handlar jobbet om att skapa reseanledningar. Att öka antalet evenemang, både nationella och internationella, och att paketera upplevelser på ett lockade vis. Men även att få fler konferenser till staden och öka affärsbesöken.

Detsamma gäller i Norrköping, bekräftar Christina Leinonen, turistchef på Upplev Norrköping. Här förväntas sommarens Marvel Avengers-utställning locka 100 000 besökare till Östgötaporten. Och nästa år arrangeras O-ringen i kommunen som lär dra 25 000 orienterare till kommunen.

– Kolmårdens djurpark fortsätter att göra satsningar och är en viktig reseanledning. Naturturismen växer och vi har attraktiva vandrings- och cykelpaket, säger hon.

Både Norrköping och Linköping strävar efter att förlänga turistsäsongen och skapa evenemang året runt. Norrköping Light Festival till exempel, anordnas i december och har enligt Christina Leinonen blivit ett viktigt besöksmål. Att locka ännu fler utländska besökare är också en del av uppdraget.

– Vi satsar tillsammans med Visit Linköping och Visit Östergötland på den tyska, holländska och kinesiska marknaden, säger hon.

Förra året hade Norrköpings kommun 525 000 gästnätter. Räknar man även in camping nådde Norrköping nästan upp till 600 000 övernattningar. Antalet gästnätter i hela Östergötland landade på knappt 1,8 miljoner 2017.

År 2016 omsatte besöksnäringen i länet 5,5 miljarder kronor och sysselsatte drygt 3 000 personer enligt uppgifter från Visit Östergötland. Hotellens och restaurangernas utveckling betyder mest när det gäller att skapa nya jobb i branschen.

– Ja, det är inget snack om saken. Och allt spär på omsättningen, säger Jörgen Nilsson.

Fotnot: Gästnättsstatistiken för 2017 är än så länge preliminär.

Gästnätter 2017

Inom parentes procentuell förändring jämfört med 2016.

Östergötland: 1 768 000 (-1,8 procent)

Norrköping: 525 000 (-3)

Linköping: 491 000 (+0,3)

Motala: 91 000 (+1,5)

Källa: SCB/Tillväxtverket/Visit Östergötland. Siffrorna från 2017 är än så länge preliminära.

Turismen i Sverige

Turismen i och till Sverige har utvecklats positivt under lång tid. Sedan 1995 har antalet övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem ökat med 78 procent.

Övernattningar 2017:63 miljoner (+ 2 procent jämfört med 2016)

Omsättning 2016:296 miljarder kronor (+ 6,6 procent jämfört med 2015)

Antalet anställda 2016:169 000 (+ 7 procent jämfört med 2015, den totala sysselsättningsökningen i Sverige var 1,7 procent)

Turismens exportvärde

Utländska besökares konsumtion i Sverige (exportvärdet) uppgick till 119,6 miljarder kronor år 2016.

Exportvärdet har ökat med 194 procent sedan 2000, mer än dubbelt så mycket som ökningen av Sveriges totala export av varor och tjänster.

Turismens exportvärde som andel av Sveriges totala export ökade från 3,9 procent år 2000 till 6,2 procent år 2016.

Källa: Tillväxtverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!