Att det finns en lärarbrist i landet är inte okänt. I Östergötland är 74 procent av lärarna behöriga, i riket är det 71 procent. Färska siffror från Skolverket visar att skillnaderna i lärarbehörighet i Sveriges kommuner har ökat sedan förra året. Så är fallet även i Östergötland, där behörigheten ökar i fem kommuner, och minskar i åtta.
– Det är inte bra att så få lärare är behöriga. Obehöriga lärare har inte rätt att sätta betyg. Då måste någon annan ta det ansvaret, vilket leder till merarbete för de behöriga lärarna. Jag tror att det här leder till att elever får byta lärare oftare och jag är rädd att kvalitén på utbildningen sjunker, säger Timo Järvinen, kommunombud i Linköping för Lärarnas riksförbund.
Skillnaderna från förra året är störst i Finspång och Boxholm, där lärarbehörigheten har minskat med sex procentenheter. I länet har behörigheten minskat med en procentenhet.
– Fler skulle behöva söka lärarutbildningen för att täcka det behov som finns. Men jag tror inte att det kommer att ske. Det gäller att inte försämra lärares arbetsmiljö, för då vill ännu färre söka utbildningen. Åtgärder som högre löner och bättre arbetsmiljö hade behövts tidigare, säger Timo Järvinen.
Skolverkets mätning utgår från lärare med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne. Vadstena har högst andel behöriga lärare i länet, och näst högt i landet, med 88 procent. Minst andel behöriga lärare i länet har Finspång med 61 procent. I Linköping har behörigheten minskat från 82 till 80 procent.
– Jämförelsevis är det bra siffror för Linköping. Men man kommer inte kunna hålla det här. Jag ser med oro på framtiden.
I Åtvidaberg, Valdemarsvik, Ödeshög, Mjölby och Söderköping är chanserna att undervisas av en behörig lärare större i jämförelse med förra året. I länets övriga kommuner minskar dessa chanser.
– Bristen på lärare är nationell, även om det ökar i vissa kommuner periodvis. I en mindre kommun kan det handla om ett par lyckade rekryteringar, säger Timo Järvinen.
Antalet elever som går i skolan växer, medan lärarkåren inte gör det på samma sätt.
– Elevantalet ökar i samtliga ålderskategorier, så det är inte övergående. Det här är en oerhört viktig fråga, någonting vi kommer att få leva med länge. Lärarna som behövs finns inte att tillgå. Man måste ta tag i arbetsmiljön, sänka belastningen och rensa bort uppgifter som det inte behövs lärare för, säger Timo Järvinen.