Kriget i Ukraina drabbar vägarna i Östergötland

Kriget i Ukraina har fått asfaltspriserna att skena. Det gör att flera planerade vägarbeten förmodligen måste ställas in i sommar.

Här är de stora asfalteringsarbeten som planeras i Östergötland i år. Det hade varit ett antal vägar till om inte asfaltspriserna gått upp så kraftigt.

Här är de stora asfalteringsarbeten som planeras i Östergötland i år. Det hade varit ett antal vägar till om inte asfaltspriserna gått upp så kraftigt.

Foto: Åke Alvin

Östergötland2022-04-09 09:00

Nicklas Sundström, projektledare på Trafikverket, har länge varnat för att Östergötlands vägnät blir lite sämre för varje år. Budgeten för ny vägbeläggning räcker inte för att hålla jämna steg med slitaget.

Inför 2022 såg läget till en början bättre ut. Anslaget ökades nämligen med 10 miljoner kronor till cirka 110 miljoner. Men förbättringen ser nu i praktiken ut att bli en försämring. Priserna på bitumen – bindemedlet som används i asfalt – har nämligen skjutit i höjden på grund av kriget i Ukraina.

– Det är svårt att veta vart priset tar vägen. Men som det ser ut nu blir prishöjningen på bitumen större än de tio miljonerna vi fick i ökat anslag. Det gör att vi nog måste vänta med ett antal mindre vägar till ett annat år, säger Nicklas Sundström.

undefined
Här är de stora asfalteringsarbeten som planeras i Östergötland i år. Det hade varit ett antal vägar till om inte asfaltspriserna gått upp så kraftigt.

Planerna för länets högst prioriterade väg, E4, rubbas inte. Här ska nio mil vägbana asfalteras i år, vilket är ett par mil mer än ett genomsnittligt år. Trafikanterna kommer dock att märka mindre av arbetena än tidigare, eftersom det mesta av arbetet ska ske nattetid. 

– Kraven på framkomlighet har ökat. Från och mer i år blir det bara nattarbeten på E4 – förutom på ett par ställen som är kvar från fjolårets kontrakt. Nattarbete ger mindre trafikstörningar, men det är också betydligt dyrare. Vi får mindre väg för pengarna, säger Nicklas Sundström.

Vid broreparationer är det dagarbete som gäller och i år blir det två sådana på E4. Med start efter påsk och cirka tolv veckor framåt renoveras två broar vid trafikplats Norsholm. Efter semestern tar man sig an bron över Svartån och även det arbetet väntas ta cirka tolv veckor.

undefined
Asfalteringssäsongen har redan tjuvstartat så smått, men börjar på allvar efter påsk.

Vilka vägarbeten kommer att skapa störst störningar i trafiken i år?

– Det är nog broreparationerna på E4. Vi ska också asfaltera mellan trafikplats Tift och Vallarondellen i Linköping. Andra ställen där det kan bli knöligt med trafiken är sträckan Slätmon–Rimforsa, väg 212 genom Valdemarsvik, väg 1050 genom Klockrike, vägen genom Ekängen, väg 35 vid Mosshult söder om Åtvidaberg och vägen genom Skärblacka. Som vanligt sätter vi upp informationsskyltar två veckor i förväg så att pendlare vet vad som gäller, säger Nicklas Sundström.

Förutom asfalteringsarbeten och broreparationer pågår ett stort vägarbete som påverkar trafiken. Det är riksväg 35 (Åtvidabergsvägen) som byggs om till 2+1-väg. Nu pågår arbeten mellan Björkåkla och Sandtorpet som väntas vara klara i oktober.

undefined
"Östergötlands vägnät blir lite sämre för varje år. Pengarna räcker inte", säger Nicklas Sundström, Trafikverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!