Få saker har det senaste året engagerat befolkningen utanför Östergötlands tätorter så som nedläggningen av den kollektiva landsbygdstrafiken. Trafik och samhällsplaneringsnämnden har fått en gedigen skörd av protester och dess ordförande Göran Gunnarsson (C) hade det tufft ett tag, inte minst för att besvara kritiken på sociala medier. .
Nedläggning av kollektiv landsbygdstrafik runt om i Östergötland har satt gymnasieelever som är vana vid att kunna ta bussen till plugget på pottan. Däremot drabbas inte grundskolans elever på samma sätt. Kommunerna ansvarar för att se till att alla de kan ta sig till skolan.
Därför har indragningen av linjetrafik också på sina håll drabbat kommunerna som tvingats sätta in nya rutter för skolskjuts. Så också i Motala där kommunen fått sätta in skolskjuts allt eftersom busslinjer lagts ned.
Att skolskjutsen åker med tomma platser sticker förstås i ögonen på den som mist sitt färdmedel. Trafik och samhällsplaneringsnämnden har därför uppmanat kommunerna att ta ställning till om gymnasieelever kan åka med.
Grannkommunerna Mjölby och Linköping har öppnat upp möjligheten för gymnasieelever att ansöka om att åka med grundskoleelevernas skjutsar, Motala är på väg åt samma håll men ännu inte helt framme.
– Vi utreder och för samtal med Östgötatrafiken. Vi är inte färdiga än, men när det blir klart handlar det om att gymnasieelever som bor utmed skolskjutsarnas rutter kan åka med de turer som ändå går, säger bildningschef Johnny Thorén.