Om allt gĂ„r som planerat ska tĂ„gen susa fram mellan JĂ€rna och Linköping i 320 kilometer i timmen om tio Ă„r. För att det ska bli verklighet förestĂ„r ett gigantiskt bygge. MĂ„nga aktörer i Ăstergötland vill dra fördel av projektet och vara med och pĂ„verka sĂ„vĂ€l under byggets gĂ„ng som nĂ€r tĂ„gen har börjat rulla.
PĂ„ flera hĂ„ll pĂ„gĂ„r redan planering av hur OstlĂ€nken ska bidra till största möjliga samhĂ€llsnytta. Kommuner och Ăstsvenska Handelskammaren Ă€r i full gĂ„ng med detta och universitetet vill följa satsningen genom forskning.
Nu vill region Ăstergötland ocksĂ„ bidra genom att initiera ett större utvecklingsprojekt, allt i syfte att ta vara pĂ„ alla möjliga fördelar som bygget av OstlĂ€nken och de snabba kommunikationerna innebĂ€r nĂ€r bygget Ă€r klart. Ăven region Sörmland erbjuds att delta i projektet.
Möjligen kan erbjudandet ses som ett led i att hitta nya samverkansformer efter det att Nyköping-OstlĂ€nken AB har spelat ut sin roll. I juni fattade region Ăstergötland beslut om att avveckla sina aktier i bolaget och enligt kommunstyrelsens ordförande i Linköping Christina Edlund kommer Norrköpings och Linköpings kommuner att ta samma beslut.
â Bolaget ska avvecklas successivt efter ett mycket förtjĂ€nstfullt arbete. Region Ăstergötland var först ut medan vi Ă€nnu inte tagit ett skarpt beslut, sĂ€ger hon.
Bolaget har samordnat lobbyarbetet för sina delÀgare sedan början av 2000-talet. DelÀgare Àr fram till nu de sörmlÀndska och östgötska kommunerna utmed den blivande höghastighetsbanan samt de tvÄ regionerna.
Under onsdagen fattade region Ăstergötlands trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnd (TSN) att avsĂ€tta trehundrafemtio tusen kronor i syfte att göra en förstudie som ska ge svar pĂ„ om det gĂ„r att starta projektet. Projektet föreslĂ„s sedan fĂ„ en budget pĂ„ tre miljoner kronor om Ă„ret. Förstudien ska ligga till grund för ansökan om medel ur den europeiska regionala strukturfonden. Förhoppningen Ă€r att den ska finansiera hĂ€lften av det fortsatta arbetet.
NÀr det gÀller OstlÀnken pÄgÄr ett samrÄd kring var stationen för Skavsta flygplats ska placeras. Trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden har beslutat att stÀlla sig bakom Trafikverkets förslag som ger Skavsta en hÄllplats pÄ en bibana mellan Nyköping och Skavsta. Stationen placeras sÄ att det i framtiden Àr möjligt att ocksÄ höghastighetstÄgen kan stanna dÀr.