Medlemmar i Fastighetsägarna har svarat på hur de upplever företagsklimatet. Det handlar om allt från sophantering till lönsamhet och hur kontakterna med tjänstemän och politiker fungerar.
Tre östgötakommuner är med i undersökningen: Norrköping, Linköping och Motala.
I Norrköping landar det sammanvägda indexet på 0, vilket innebär att fastighetsägarna där är varken mer eller mindre nöjda än riksgenomsnittet. Det är en liten nedgång från förra mätningen, 2017, då Norrköpings index låg på 2.
I Linköping har en nedåtgående trend brutits. Index har där stigit från 13 till 16. Framför allt är det kontakten med politiker som upplevs ha blivit bättre.
– Tydligen har ett maktskifte gjort stor skillnad där. Det finns en god ansats i Linköping, vi får se vad den leder till, kommenterar Rikard Norman på Fastighetsägarna västra Östergötland.
Undersökningen har sammanställts nu, men frågorna ställdes redan i våras. De flesta fastighetsägare hade kanske inte hunnit ha några politikerkontakter efter maktskiftet. Kan det vara så att företagare automatiskt ger ett borgerligt styre högre betyg?
– Det är en bra invändning, så kan det vara. Men jag tror inte att det handlar så mycket om höger och vänster, utan om den allmänna jargongen. Har du någon vid makten som regelbundet uttalar sig negativt om företagare hjälper det inte vad kommunen gör i övrigt, då upplever man sig motarbetad, säger Rikard Norman.
Norman tycker sig se en kulturskillnad mellan Linköping och Norrköping.
– Linköping har kanske en lite högre grad av välfungerande byråkrati i byggfrågor. Man håller på ordningen väldigt väl, alla får ställa in sig i ledet. I Norrköping har jag bilden av det är väldigt olika från projekt till projekt hur de hanteras. Det kan vara jobbigt utifrån ett konkurrenshänseende. Samtidigt kan det göra att man får mer spektakulära projekt där.
Det är i Motala som den stora förändringen noterats. Här har nöjdhetsindex gått upp från 12 till 27, vilket placerar Motala på femte plats i landet.
Motalas fastighetsägare är nöjda med nästan allt. Bland annat får kontakten med kommunens tjänstemän mycket högt betyg. Däremot är de kritiska till utvecklingen av Motalas centrum.
– Motala har ingen tydlig linje för vad man vill göra med stadskärnan. Fastighetsägare arbetar med åtminstone 20 års perspektiv, så där blir det lite av en krock, säger Rikard Norman.