UF står för Ung Företagsamhet. Under ett läsår får gymnasieelever landet runt möjlighet att starta och driva ett UF-företag, för att få en uppfattning om företagandets villkor. Detta sker i samverkan mellan skola och näringsliv.
Men för att våga sig på denna utmaning krävs förstås inspiration. Framgångssagorna presenterades på scenen av DJ-duon Alivion, Anna Fohrman och Olivia Berthagen – två unga tjejer från Kronoberg som för ett par år sedan blev disc jockeys som UF-företagare. För dem var det en rejäl utmaning att ställa sig på en scen, men de antog utmaningen och lyckades.
Föreläsaren Johannes Hansen var lite försynt i skolan, men utmanade sina rädslor och är nu föreläsare och mental rådgivare. Han presenterade slogans som "Det obekväma får aldrig stå i vägen" och "Modiga människor lever inte för evigt, men fega människor lever inte alls". Ja, mycket handlade om att våga tro på sig själv och lämna trygghetszonen.
Från Folkungskolan i Linköping kom Madeleine Icardi, Emelie Leskelä, Sofia Fahlström och Kajsa Zeijlon. De studerar ekonomi i andra årskurs och har drivit UF-företaget A piece of cake. Även Jonatan Wikner har arbetat med företaget.
– Vi har bakat och sålt muffins, berättade tjejerna efter att ha tagit emot priset för bästa årsredovisning.
Priset utdelades av revisionsbyrån KPMG. Carl Wilhelmsson representerade KPMG och utdelade diplom. Han tyckte att A piece of cakes redovisning var redig och klar.
– Och ni var de enda som daterat balans- och resultatredovisningen, sa han.
– Vi tittade på Cloettas årsredovisning, svarade Emelie Leskelä på frågan om de haft något riktigt företag som förebild.
Designen på årsredovisningen imponerade också på KPMG-juryn. De många bilderna lättade upp dokumentet. Läraren Kristina Sebrink hade tipsat om att använda bilder.
Affärsidén kom av en slump. Innan de bestämt verksamheten i UF-företaget bakade de för att samla ihop riskkapital. När de ändå höll på att baka, så fick det bli affärsidén.
Arbetsuppgifterna fördelades inom kvintetten. Några bakad, andra sålde.
– I början köpte vi plåtar, annars har vi haft ganska lite kostnader, sa Sofia Fahlström.
Bakverken har annonserats via sociala media som Facebook och Instagram.
Överskottet i bokslutet blev omkring 5 000 kronor.
– Det var ju väldigt låg timlön, sa Emelie Leskelä.