Flera rapporter om fel med maten

Kall mat och måltider som inte räcker. Till Region Östergötland har ett flertal avvikelser rapporterats sedan Sodexo tog över ansvaret för patientmåltiderna.

Anställda har anmält till regionen att mat ibland inte har räckt till patienter och personalen har då fått gå och handla för att maten ska räcka.

Anställda har anmält till regionen att mat ibland inte har räckt till patienter och personalen har då fått gå och handla för att maten ska räcka.

Foto: Annica Hesser

Östergötland2019-10-27 08:00

Några veckor efter att den nya leverantören tog över centralköket på US har ett tiotal avvikelser rapporterats till regionen. I ett fall hade maten inte räckt vilket skapade oro bland patienter. I ett annat fall fick en avdelning produkter med fel innehåll och fel portionsstorlekar. 

”Vi har därför behövt använda produkter vi inte velat och fått gå och handla till produkter för att det ska räcka” skriver personalen. Varm mat har blivit kall och kall mat har blivit varm. Blodtappen på Storgatan i Linköping har rapporterat en undermålig beställningslista efter att inte ha fått livsmedel till kliniken. De fick heller inte information om när och hur dessa ska levereras.

Sofia Funke är tjänsteägare för patientmåltiderna på regionen:

– Det går inte att ta över en sådan komplex verksamhet utan att det händer något. Vi har haft en bra implementering och vi är mitt inne i den.

Drygt 450 måltider serveras vid lunch och något färre till middag varje dag på US. Till det kommer också frukost. Alla avvikelser ska rapporteras till regionen. En anhörig har i en tidigare intervju berättat om sin pappa som blivit svårt sjuk efter att ha ätit rå kyckling. Han blev serverad just rå kyckling på sjukhuset. 

– Det har jag inte hört ett ljud om. Sådana allvarliga händelser förutsätter jag att man rapporterar från vårdgivarens sida, säger Sofia Funke.

I samband med att regionen fick ny leverantör har nya rutiner införts. Det märks på avdelningarna, enligt Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef på neurologiska kliniken.

– Det personalen har märkt är att det är lite krångligare för oss att beställa mat, säger Pernilla Nordenryd. Vi kan inte hämta mat på dagarna om vi har missat en beställning, vilket vi kunde förut, så det innebär att vi måste ha fryst mat på avdelningen. Personalen uppger också att det ser lite tråkigt ut, allt kommer i små plastmuggar. Men där kan vi göra en del själva för att få det aptitligt.

Hon berättar också att det finns patienter som klagar på små portioner. 

– Men de kan innehålla samma energi som en stor portion, säger hon.  

Det var just på neurologiska kliniken som den råa kycklingen serverades. 

– När sådant inträffar meddelar vi alltid köket via vårt avvikelsesystem och upplevelsen är att köket hörsammar våra åsikter och jobbar aktivt med att åtgärda problemen.

Sofia Funke berättar att regionen har stramat upp reglerna kring att hämta extra mat för att ge kökspersonalen arbetsro. Och även med hänsyn till patientsäkerheten.

– Det kan upplevas som en negativ förändring. Men det är för att personal vid bandet också ska få arbetsro. Det är mycket de ska hinna med. Samtidigt som bandet rullar ska du läsa på lappar vad du ska portionera och det behöver man få göra i lugn och ro.

Dessutom har regionen köpt in helt nya matvagnar som måste packas på ett särskilt sätt vilket kan ha orsakat att mat har fått fel temperatur.  

Hon känner inte till att anställda klagar på en stressig arbetsmiljö där disk och städ inte hinns med och att man saknar förståelse hos ledningen.

– Till mig har man inte rapporterat att man har dragit ner på personalstyrkan. Man har tagit över personalstyrkan så det är inte färre än vad det var tidigare.

Distriktschefen Anna Wingårdh har dock tidigare bekräftat att flera timvikarier har slutat vid övergången. Nyligen slutade även två personer som båda jobbade heltid.

Efter den nya upphandlingen av patientmåltider har nya rutiner införts vilket märks både hos personal och patienter.
Efter den nya upphandlingen av patientmåltider har nya rutiner införts vilket märks både hos personal och patienter.
Vad handlar det om?

Efter en ny upphandling har Region Östergötland en ny leverantör som numera ansvarar för sjukhusmaten i Linköping och Norrköping (sedan 2016).

Anställda i centralköket på US har i en tidigare intervju vittnat om en stressig och smutsig arbetsmiljö vilket lett till försenade matleveranser och felbeställningar. De har också berättat att sjukfrånvaron ökat och att den psykosociala arbetsmiljön har stora brister, bland annat ska en chef ha skällt ut anställda offentligt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!