Efter datahaveriet: Stora brister

Kommunikationsproblem. Det var en av de stora orsakerna till datorhaveriet när Region Östergötland i höstas skulle uppdatera sitt journalsystem.

Gerd Sandgren Lundström välkomnar rapporten och förslagen till förbättringar.

Gerd Sandgren Lundström välkomnar rapporten och förslagen till förbättringar.

Foto: Anders Törnström

Östergötland2018-04-18 19:05

Under flera dagar i november förra året hade sjukvårdspersonal mycket begränsad tillgång – om ens någon – till patienterna journaler. Läget bedömdes till slut så allvarligt att regionen försattes i det speciella krisläge som kallas stabsläge.

Läs mer: Så drabbades patienterna

Nu har konsultföretaget BearingPont kommit med sin granskning av det som hände när regionen skulle gå över till en ny version av patientjournalsystemet Cosmic. I sin rapport skriver företaget att "de bakomliggande orsakerna är flera och i huvudsak organisatoriska i koppling till projektet inför driftsättning". Det handlar bland annat om otydlighet i ansvarsfördelning och för få som hade den tekniska kunskap som krävdes för att i förväg kunna identifiera problemen som kunde uppstå. Kommunikationen mellan regionen och leveransföretaget Cambio var också bristfällig.

Gerd Sandgren Lundström, chef för Centrum för verksamhetsstöd och utveckling tycker att det värdefullt att rapporten gjorts av ett oberoende företag.

Läs mer: Hur farligt var haveriet?

– Vi har fått fram orsaker till varför det blev som det blev och vi har också fått förslag på åtgärder som vi nu tar tag i.

Att kommunikationen brast, är inte det allvarlig kritik?

– Kommunikation är ett av de svåraste kriterierna för samverkan och där brister man i många organisationer. Självklart måste vi jobba på detta.

Enligt Gerd Sandgren Lundström handlar det om att börja jobba på ett helt annat sätt, med kommunikation, med delaktighet och med information. Något de flesta organisationer kan bli bättre på.

Rapporten föreslår förändringar i 15 punkter, bland annat handlar det om att göra bättre riskanalyser och bättre utnyttja den tekniska kompetens som finns. Ansvarsfördelning mellan beställaren, i det här fallet regionen, och leverantören – i det här fallet Cambio – måste bli tydligare. Rapporten föreslår också att de kunder som använder Cosmic ska dra mera nytta av varandras lärdomar och samarbeta mera. Men pekar också på att samarbetet med Cambio måste bli bättre,

Läs mer: Så löstes situationen

Haveriet i höstas medförde också stora störningar i vården. I rapporten framgår att reservrutiner som finns fungerade lite olika bra på olika ställen. Dessutom medförde haveriet administrativt efterarbete. Dessbättre blev det inte några allvarligare följder för patienterna. I dag har serverkapaciteten utökats och systemet fungerar, enligt Gerd Sandgren Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!