Dyr rättsprocess för Östgötatrafiken

Östgötatrafiken åker på ännu ett nederlag i sin segdragna tvist med Samres. Något som innebär nya rättegångskostnader för myndigheten.

Lokalt. En kollektivtrafik och cykelbanor som är så bra att bilpoolens bil bara behövs undantagsvis är en av de saker som behövs för att nå ett socialt hållbart lokalsamhälle, enligt debattören. Arkivbild: Magnus Andersson

Lokalt. En kollektivtrafik och cykelbanor som är så bra att bilpoolens bil bara behövs undantagsvis är en av de saker som behövs för att nå ett socialt hållbart lokalsamhälle, enligt debattören. Arkivbild: Magnus Andersson

Foto: Magnus Andersson

Östergötland2018-04-04 22:13

Domen har föranletts av flera års turer. Samres inledde en process mot Östgötatrafiken 2013 efter att ett annat företag fått uppdraget att rekrytera tjänster till en ny beställningscentral i Mjölby – utan att Samres hade möjlighet att lämna något anbud. Det ledde till att avtalet ogiltigförklarades av förvaltningsrätten i Linköping 2015.

Även Linköpings tingsrätt dömde till Samres fördel året därpå, när man beslutade att Östgötatrafiken skulle betala Samres rättegångskostnader under det tidigare processandet.

Den domen överklagade Östgötatrafiken till Göta hovrätt. Men även här blev det alltså nederlag.

"Det är ostridigt att Östgötatrafiken genom sin otillåtna direktupphandling inte följt bestämmelserna i LOU", står att läsa i hovrättens domskäl. (LOU står för Lagen om offentlig upphandling.)

Sammanlagt överstiger Östgötatrafikens kostnader för sina egna advokater, samt Samres, nu en miljon kronor.

– Förhoppningsvis är det här en väckarklocka som leder till att Östgötatrafiken inser att man kanske inte ska lägga mer pengar och energi på att inte följa lagen, säger Björn Falk, Samres holdings koncernchef.

Ett eventuellt ytterligare överklagande ska göras senast den 11 april. Hur det blir med den saken är oklart, än så länge.

– Vi har ännu inte fattat något beslut om vi ska gå vidare med det här, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om