– Vi fick besked från Norrköping i slutet av förra veckan om att det kommit förfrågningar från ledningarna uppe i landet, säger Kåre Carlsson, brandinspektör från Finspång.
Han förklarar att befäl finns på olika nivåer. Som brandinspektör för han befälet på olycksplatserna, men tar själv också emot direktiv från andra befäl som redan åkt upp för att kolla var hjälpen behövs.
– I nuläget vet vi inte exakt vart vi ska åka, utan man kommer att fördela hjälpen på plats och hamna där man behövs.
Kåre Carlsson har avbrutit sin semester för att rycka ut med hjälpinsatsen. Trots att bränderna är svåra tycker han att räddningstjänsterna visar på ett härligt samarbete.
– Det är väldigt kul att se att man ställer upp för varandra. Vi är beredda på att jobba hårt. Det är tragiskt det som sker, men också svårt att styra över, säger han.
Pierre Wolmsten, styrkeledare vid räddningstjänsten i Norrköping, går igenom en lista på var alla som samlats kommer ifrån.
– Centrum, Lambohov, Östra Ryd, Mjölby... Du ser, vi är överalltifrån, säger han och pekar mot några brandmän utan uniform på sig.
– Många är ju inkallade från sin semester och här på frivillig basis. Vi vill alla hjälpas åt med vår kunskap för att få bukt på problemet, säger han.
Michael Karlsson är en av de tio brandmän som tillsammans med två styrkeledare tagit Smålandsbussen till Norrköping under dagen.
– Vi fick veta det här igår och har kommit från hela Jönköpings län, säger han.
– Vi räknar med mycket slit och lite sömn, säger Johan Cedergren från Hestra i Gislaveds kommun. Han har fått lugna sin oroliga familj med att de vet vad de gör.
Christian Jonsson från Söderköping menar att i princip alla ansikten på plats är nya för honom. Brandmannen Björn Törnström instämmer i att de åker norrut utan att veta riktigt vad som väntar.
– Jag tror att vi utgår från Ljusdal. Befälen tar reda på mer, säger han.
I väntan på genomgång av räddningsbilarna diskuterar Monika Persson med några andra brandmän vilka rovdjur de kan tänkas möta. Stämningen är uppsluppen, trots osäkerheten kring uppdraget.
– Vi blir uppe i tre dagar om man räknar bort resdagarna, säger Kåre Carlsson, innan fordonen avgår på rad.