De åker 2000 mil – i en Micra

2000 mil genom tjugo länder i en Nissan Micra. Mongol Rally har en startpunkt och en slutdestination. Vägen där emellan är ett äventyr. Särskilt om man inte kan något om bilar.

Liten och usel. Det är grundkraven på bilen. Både Fred och Jonas vecklar ihop sina okorta krióppar för att få plats i deras lilla Nissan Micra.

Liten och usel. Det är grundkraven på bilen. Både Fred och Jonas vecklar ihop sina okorta krióppar för att få plats i deras lilla Nissan Micra.

Foto: Bänkt Olsson

Östergötland2017-06-11 15:00

Den 16 juli går startskottet för Mongol Rally i Goodwood utanför London. I en verkstad utanför Linköping håller Carl-Fredrik "Fred" Olsson, Albin Kristoffersson och Jonas Broman på att förbereda en liten risig Nissan Micra. Med den ska "Team Gädda", som de kallar sig, ta sig från Norrköping via Goodwood till Ulan Ude i södra Sibirien.

I år är 340 bilar anmälda till Mongol Rally. Teamet hoppas på att få sällskap av några som planerat en liknande resväg.

– Alla kör i olika takt och tar olika vägar, men det är ju roligare om man är fler som åker ihop. I alla fall av och till, säger Jonas.

Från Goodwood går resan genom Europa till Turkiet. Från Turkiet går färden, eller äventyret, vidare genom Iran innan teamet passerar Turkmenistan, Uzbekistan och en rad andra stan-länder på sin väg till Mongoliet. Totalt kommer äventyrarna att ha passerat 20 länder och kört 2000 mil innan de går i mål.

Regeln om små och usla bilar är, enligt arrangören av rallyt, till just för att de går sönder oftare och deltagarna tvingas prata och umgås med lokalbefolkningen längs vägen. Eller som arrangören också säger: "För att du ska veta att du lever - utan att sticka dig i ögat med en gaffel".

Motorn i Team Gäddas Nissan Micra är på en liter, eller 998 kubikcentimeter om man ska vara petig, och levererar häpnadsväckande 54 hästkrafter. Men det var för 16 år och 14 000 mil sedan. Planen var att inte göra så mycket med bilen. Men den planen fick revideras.

– När vi fyllde på olja så läckte motorn i oljetråget, så det fick vi byta, berättar Jonas.

För att inte få nya hål i tråget och skydda underredet har team Gädda byggt en hasplåt. Även fjädringen och drivknutarna har blivit bytta.

– Alltså, vi kan ju ingenting om bilar, säger Jonas och skrattar hjärtligt.

– Så allt tar längre tid än man tror. Men vi lär oss nu, menar han och skrattar igen.

– Vi har en satelittracker som vi kan skicka SMS med. Men vi vet inte till vem, för vi känner ingen som kan något om bilar, fyller Fred i.

– Men man möter ju folk. Och då får man försöka peka och hjälpas åt. Folk är som regel trevliga, hävdar Jonas bekymmersfritt.

– Vi tänkte köpa T-shirts med bilder på sånt som kan gå fel, så att vi kan peka, förklarar Fred.

På fullaste allvar hävdar Fred och Jonas också att en av bilens stora fördelar är att den är lätt att putta...

Något annat som fick revideras var budgeten. Den ursprungliga budgeten på 50 000 sprack tämligen omgående. Bara alla visum som behövs har kostat 20 000. Dessutom ska varje team samla in 1000 pund till välgörande ändamål.

– Vi har samlat in 500 pund än så länge, berättar Jonas.

– Hälften måste gå till Cool Earth, och hälften får man välja själv. Men vi har valt att skicka allt till Cool Earth som är ett regnskogsprojekt, berättar Fred.

Det de är mest nyfikna på under resans gång är Iran.

– Vi har hört att det ska vara trevligt folk. Det man blir matad med här hemma är att det bara är kaos. Så det blir spännande att se – om det bara är kaos, säger Jonas och skrattar igen.

Grundläggande regler

1. Bilen måste vara liten och usel

2. Teamen får inte ha någon support

3. Varje team måste samla in 1000 pund till välgörenhet.

Här kan du följa Jonas, Fred och Albin i Team Gädda på deras äventyr: www.teamgadda.com

Läs mer om rallyt: www.theadventurists.com/mongol-rally

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om