För barn i grundskolan är klassrummet en viktig plats, det är ju trots allt där de spenderar större delen av dagen. Men för vissa är det svårt att orka med en hel dag i skolan, det vill insatsen "Samma koll" ändra på.
– Vi kallar det inkluderande lärmiljöer, vi behöver anpassa klassrummet till alla som vistas i det, säger Åsa Strömberg, projektledare för Samma koll och chef för elevhälsan i Åtvidaberg.
För intryckskänsliga barn kan det vara svårt att vistas i klassrum med mycket ljus och ljud. Detta kan leda till att de missar mycket skola och riskerar i förlängning att hamna i ett utanförskap.
– Intrycksallergi är svårigheter för barn där intrycken tar över. Det handlar inte bara om barn med diagnoser som adhd eller autism, säger Åsa Strömberg.
"Samma koll" är en insats där socialtjänst, Region Östergötland och grundskolor i Åtvidaberg och Kinda samverkar.
– Vi har fått fantastiska förutsättningar då vi är finansierade av samordningsförbunden i Östergötland, säger Åsa Strömberg.
Ett mål med insatsen är att fler ska bli behöriga till gymnasiet, och ta gymnasieexamen.
– Vi har fått möjlighet att börja tidigt, redan i grundskolan, med att hitta tecken på utanförskap och jobba förebyggande. Gymnasieexamen är en vattendelare för hur man ska klara av livet.
Nu har man börjat ta fram ramarna för de inkluderande lärmiljöer som sedan ska införas på skolorna i Åtvidaberg och Kinda. Målet är att ha minst ett sådant klassrum per skola.
– Många är överens om vad som ska finnas i ett klassrum, en tavla och bänkar till exempel. Men vi tycker att andra saker också borde vara självklara, som avskilda platser, en trampcykel, möjligheten att stå vid ett bord, bildstöd. Vi vill lyfta fler aspekter än de traditionella. Det gäller att hitta en balans så att det blir bra för alla. Det som är bra för någon kan distrahera någon annan.
Vad som ska ta plats i dessa klassrum är inte helt bestämt ännu. Nu arbetar arbetsterapeuter och specialpedagoger tillsammans med lärare i projektet.
– Arbetsterapeuten kan komplettera med kunskap som skolan inte haft tidigare. Om ett barns energi inte räcker hela dagen är arbetsterapeuten bra på att analysera vad som stjäl energin. Det kan vara jobbigt att vara i matsalen där det är extra mycket ljud och stök till exempel.
Planen är att börja implementera insatsen på mellanstadiet i kommunerna. Projektet är begränsat till Åtvidaberg och Kinda, men förhoppningen är att andra kommuner ska ta efter.
– Vi hoppas att det skapar ringar på vattnet, säger Åsa Strömberg.