– Green Destinations är en världsomspännande certifiering som visar att Östergötland står sig ytterst bra i en internationell jämförelse inom de områden där hållbarhet kan mätas, berättar projektledaren Emil Selse på Visit Östergötland.
Sedan 2016 ingår Östergötland som ett av åtta utvalda områden i Tillväxtverkets satsning på Hållbar Produktutveckling. Syftet är att öka utbudet av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder. I Östergötland ligger fokus på skärgården, Vadstena, Göta kanal och Kinda kanal
– Vi jobbar med företagare och försöker skapa rätt förutsättningar för att kunna utveckla produkter och företagen på ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt, säger projektledaren Emil Selse, Visit Östergötland.
Exempel på social hållbarhet kan vara att personalen ska ha rätt kompetens och vettiga arbetstider för att kunna fungera. Ekonomisk hållbarhet handlar om långsiktighet, att faktiskt bli lönsam och kanske ta hjälp med finansiering och stöd av till exempel Almi eller regionens affärscheckar.
– Många startar sina företag för att ha råd med sin hobby. För dem kan det handla om att lära sig att lägga priserna så att de har råd att ha anställda och att kunna ta semester.
Miljön är viktig för många besökare så då gäller det för företagaren att hantera det på bästa sätt.
– Det kan handla om en sådan enkel sak som att när man hyr utrustning får med sig en extra soppåse, så att man kan lämna en rastplats minst lika ren som när man kom. Såna detaljer är extra viktiga för att få acceptens av markägare då antalet besökare som rör sig runt om i regionen ökar varje år. Statistik för årets första sju månader visar på en ökning av utländska gäster med över nio procent jämfört med förra året.
Och enligt Emil Selse handlar det inte om rent ädla skäl att visa att man värnar om miljön. Det kan även användas i marknadsföringen av både region och företag, då det finns en tydlig trend framför allt hos utländska besökare att resa hållbart i möjligaste mån.
Hur har intresset för projektet varit?– Det har inte varit så svårt att intressera företagen för att jobba med hållbarhet. Det svåra är tiden för att kunna träffas och sprida kunskap och jobba med produktutveckling. Därför jobbar vi som mest intensivt i oktober till april, då de flesta har sin lågsäsong.
För att hjälpa företagen att utvecklas arbetar regionen med en metod som heter Swedish Welcome. Med hjälp av den kan man identifiera styrkorna och svagheterna i den egna verksamheten.
– Det är ett kvalitetssystem som hjälper företagen att förbättra sin verksamhet och jobba mer hållbart. Ett exempel som ofta tas upp är att företagen ska informera om hur de jobbar hållbart. Vilket är samma sak vi försöker göra för regionen i Green Destinations.
Projektet pågår till och med 2019. Under det sista året ligger fokus på hur arbetet ska gå vidare efter projekttidens slut.
– Det gäller att arbeta med hållbarhet på ett hållbart sätt så att det inte blir en dagslända utan går att köra under en längre tid, säger Emil Selse.
Fotnot: Att Östergötland är en av årets Topp 100 Green Destinations 2018 tillkännagavs den 27 september under Global Green Destinations Conference i Nederländerna.