Jan-Erik Lundmark Àr Trafikverkets nationella samordnare för asfaltsbelÀggningar. Han berÀttar att priset Àr rekordhögt pÄ bitumen, det oljebaserade bindemedlet som anvÀnds i asfalt. Rysslands krig mot Ukraina har lett till höga vÀrldsmarknadspriser pÄ oljeprodukter.
â Dieselpriserna har ju ocksĂ„ stuckit ivĂ€g, sĂ„ Ă€ven transporterna har blivit dyra â liksom energin som gĂ„r Ă„t nĂ€r man tillverkar asfalt. DĂ€rför mĂ„ste vi dra ner pĂ„ asfalteringsarbetena i Ă„r. Hur mycket vi mĂ„ste dra ner beror pĂ„ prisutvecklingen i augustiâseptember, men just nu ser det ut att handla om cirka tio procent, sĂ€ger Lundmark.
Avtalen Ă€r konstruerade sĂ„ att entreprenörerna fĂ„r kompensation nĂ€r priserna pĂ„ bitumen och diesel stiger. Nicklas Sundström, projektledare i Ăstergötland, sĂ€ger att prognosen pekar pĂ„ 15 procents kostnadsökningar i lĂ€net i Ă„r.
â Vi mĂ„ste i sĂ„ fall spara in cirka 18 miljoner av en budget pĂ„ runt 120 miljoner. Vi fick tio extramiljoner i anslag 2022, men de Ă„ts ju upp direkt av de stigande bitumenpriserna, sĂ€ger han.
Vilka vÀgar Àr det som skulle ha asfalteras i sommar, men som nu mÄste vÀnta till ett annat Är?
â Det Ă€r för tidigt att sĂ€ga â om nĂ„gra veckor kan jag svara pĂ„ den frĂ„gan. Nu hĂ„ller vi pĂ„ att gĂ„ igenom fakturorna för arbetena som gjordes fram till semestern. Men det Ă€r ju tyvĂ€rr sĂ„ att det Ă€r mindre vĂ€gar pĂ„ landsbygden som Ă„terigen kommer att drabbas, sĂ€ger Nicklas Sundström.