Artificiell intelligens ska bli en del av journalistiken i NTM-koncernen, där bland annat NT, Corren och MVT ingår. Satsningen går ut på att skapa en ny modell som med hjälp av algoritmer ska kunna generera datadriven journalistik.
– Den nya tekniken med artificiell intelligens ger oss stora möjligheter att stärka journalistiken och göra våra sajter mer relevanta för varje enskild besökare, säger Björn Lövenlid chef för redaktionell utveckling inom NTM-koncernen och projektledare för koncernens AI-projekt.
Uppgifter som tidigare sköttes av journalister kommer i stället att kunna skötas av den artificiella intelligensen (AI). Det här ska enligt NTM leda till morgondagens journalister kommer att kunna fästa ett större fokus vid att granska och bevaka samhället.
– Tekniken ska jobba för oss och inte emot oss. Det ska vara ett stöd i arbetet och göra att journalister kan lägga mer tid på saker som research och intervjuer, säger Björn Lövenlid.
Satsningen genomförs bland annat med hjälp av anslag från Presstödsnämnden och beräknas att kosta NTM cirka 15 miljoner kronor de första tre åren. Därtill så kommer flera medier att gemensamt satsa på att utforska nya möjligheter med AI i ett projekt som heter Framtidens journalistik. Förhoppningen är att artificiell intelligens ska bidra till att höja kvalitén på koncernens nyhetssajter. Det nya projektet ska påbörjas efter årsskiftet och kan innebära flera jobbtillfällen.
– Vi kan tänka oss att anställa eller outsourca. Faktum är att vi kommer in i en intensiv period och många behövs. Behovet av teknisk utveckling finns där, säger Björn Lövenlid på NTM.