Mest sålda bilen i Norrköping

Unik lista över nybilsmodellerna som sålde mest i Norrköpings bilhallar 2014. Märke för märke.
Klicka här för att se de mest sålda modellerna i Linköping.

Fornminnesbrott. Två av de åtalade vid hovrättsförhandlingarna. I förgrunden de tres advokater Lars Dahlström, Eric Dufvemmark och Bengt Loquist. Foto: Joel Nilsson

Fornminnesbrott. Två av de åtalade vid hovrättsförhandlingarna. I förgrunden de tres advokater Lars Dahlström, Eric Dufvemmark och Bengt Loquist. Foto: Joel Nilsson

Foto: Tobias Wallström

Norrköping2015-02-09 17:51

AUDI 

Audi A6 (63) - klart mest kombi diesel

Varför?

- En stor, rejäl och rymlig bil. Går väldigt bra på vägen, bra komfort, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.   

Vanligaste köparen?

- Tjänstebilsförare och företagare. En del familjer som är i behov av en stor bil. 

BMW 

BMW  5-serie Touring (71) - mest diesel

Varför?

- Storlek, pris och utrustnig. Möjligheten att få den med BMW xDrive (fyrhjulsdrift, redaktionens anmärkning), säger Julia Wiering, försäljningschef på Kneippbadens bil.

Vanligaste köparen?

- Företag.

Citroën 

Citroën C3 (50) - lika mycket diesel som bensin.

Varför?

- Mycket bra utrustad, prisvärd rymlig och driftsäker, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.

Typiska kundgruppen?

- Par som behöver en liten smidig familjebil.

FIAT 

Fiat Freemont (25) - stor familjebil med sitstar.

Varför?

- Den har all utrustning till ett bra pris, är bland annat sjusitsig och har DVD i baksätet, säger Anders Krantz, platschef på Biva.

Vanligaste köparen?

- Barnfamiljer.

FORD 

FORD  Focus (54) - mest kombi bensin.

Varför?

- Pris och utrustning är attraktivt i kombination med hög säkerhet, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Typiska kundgruppen?

- Barnfamiljer som vill ha gott om plats, säkerhet och miljövänliga motorer.

HYUNDAI

Hyundai i40 (51) - bara diesel kombi

Varför?

- Mycket bil för pengarna. Välutrustad och väldigt bra utrymme, stort baksäte och bagage. Den har även en väldigt snygg design, säger Joakim Lundquist, försäljningschef på Bilbyter.

Vanligaste köparen?

- Väldigt brett, från nya barnfamiljen till tjänstebilsföraren som kör många mil.

JEEP 

Jeep Grand Cherokee (5) - bara diesel

Varför?

- Fyrhjulsdrift och att de vill ha just en Jeep, det är lite kult, säger Anders Krantz, platschef på Biva. 

Vanligaste köparen?

- Mest företagskunder.  

KIA 

Kia Ceed  (100) - kombi, klart mest diesel manuell

Varför?

-Pris, design, komfort, körkänsla och lång nybilsgaranti, säger Johan Rising, säljare på TB bil.

Vanligaste köparen?

- Väldigt blandat, ung som gammal, bilintresserade eller de som bara vill ha ett transportmedel.

MAZDA

Mazda 3 (30) - kombikupé klart mest bensinare

Varför?

- Snygg design, bra utrustning och bra prisbild, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.

Vanligaste köparen?

- Medelålders par.

MERCEDES

Mercedes C-klass (42) - mest kombi diesel

Varför?

- Det kom en helt ny modell 2014. Helheten, en bil i mellanklassen med bra utrymmen. Modern med nya knappar reglage och touchfunktioner. Mercedes lever också på att vara ett tillförlitligt varumärke, säger Fredrik Hedman, försäljningschef på Olofsson bil.

Vanligaste köparen?

- Både barnfamiljer och företagare.

MINI

Mini 3- och 5-dörrars (45) - mest bensinare

Varför?

- Design och fantastiska köregenskaper. En bil som sticker ut, säger Julia Wiering, försäljningschef på Kneippbadens bil.

Vanligaste köparen?

- Privatpersoner. Det fina eller det svåra här är att MINI-kunderna finns överallt. Det handlar mer om en känsla för bilen och ett uttrycksätt som passer ihop med MINI.

MITSUBISHI 

Mitsubishi asx (32) - lite mer diesel

Varför?

- En lite mindre suv, med många kombinationer, två- eller fyrhjulsdrift till exempel, som tilltalar många. Åtta års nybilsgaranti, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.

Vanligaste köparen?

- Par i 40-års åldern och uppåt. Kanske lite mer bilmedvetna kunder som vet att Mitsubishi har bra 4-hjulsdrivna bilar.

NISSAN 

Nissan Quashqai (59) - mest diesel, men relativt jämt med bensin

Varför?

- Det är en crossovermodell som många efterfrågar idag. Många kunder vill ha en lite högre bil som är lätta att kliva i och ur, säger Anders Krantz, platschef på

Biva.

Vanligaste köparen?

- Barnfamiljer och lite äldre. Mellan 40 och 60 år.

OPEL 

Opel Astra (28) - mest kombi diesel

Varför?

- Bra storlek, som både passar barnfamiljen och par. Bränslesnål och billig att äga, säger Anders Krantz, platschef på Biva.

Vanligaste köparen?

- 25 till 50 år. Mycket barnfamiljer.

PEUGEOT 

Peugeot 208 (65) - mest bensinare

Varför?

- Småbil med snygg design, modern, tekniskt långt framme, bra utrustningsnivå, säger Lasse Horndahl, platschef på Bråviken bil.

Vanligaste köparen?

- Väldigt varierat. Allt från familjen som behöver en andrabil till pensionärer.

RENAULT

RENAULT Clio (76) - Clio 5, dörrars bensin

Varför?

- Designen, formatet och ny modern teknik, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Typiska köparen?

- Familjens andrabil, nybildade familjer utan barn och de med utflugna barn.

SKODA 

Skoda Fabia (87) - mest bensinare sedan

Varför?

- Eftersom det precis har kommit en ny Fabia så hade vi bra kampanjer på den gamla modellen. En liten, praktisk och smidig bi, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.

Vanligaste köparen?

- Familjer som har den som andrabil och väldigt populär bland pensionärer.

SUBARU 

Subaru Outback (29) - mest diesel automat

Varför?

- Subarus fyrhjulsdrift. Kvalitet och utrymme, mycket bil för pengarna, säger Johan Rising, säljare på TB bil.

Vanligaste köparen?

- Tidigare Subaruägare som byter till nyare modell.

SUZUKI

Suzuki S-cross (40) - klart mest bensinare

Varför?

- Prisvärd produkt med hög kvalité. Farthållare, klimatanläggning och sådan modern utrustning är standard, säger Per Sundell på Sundell bil.

Vanligaste köparen?

- Två nivåer, 55 plussare som vill ha en lite högre fyrhjulsdriven bil som inte kräver så mycket utrymme. Familjer köper den som en lite rymligare andrabil.

TOYOTA 

Toyota Auris (112) - främst kombi hybrid 

Varför?

- Miljö, låg förbrukning, låga ägandekostnader. Jag tror att det har blivit allt större acceptans för hybridbilen, säger Magnus Himrell, försäljningschef på  

Vanligaste köparen?

- Brett, allt från barnfamiljen till tjänstebilsåkaren och pensionärer. Passar när man vill gå ner lite och inte behöver en så stor kombi.

VOLKSWAGEN  

VW Golf (282) - övervägande bensin sedan

Varför?

- Väldigt bra bil, folk vet att det är en bra funktionell bil med bra andrahandsvärde och bra driftssäkerhet, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.  

Vanligaste köparen?

- Blandat, yngre familjer som bara har en bil, äldre som vill ha en lite mindre bil och en hel del tjänstebilsförare.

VOLVO 

VOLVO (285) - mest diesel kombi

Varför?

- Både komfort och säkerhet är i toppklass, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.

Vanligaste köparen?

- Familjen och tjänstebilsföraren.

Klicka här för att se de mest sålda modellerna i Linköping. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om