Järnvägen kan dras genom hennes trädgård

"Jag kokar av ilska och är urförbannad på hur de behandlar oss markägare". Maria Svensson skräder inte orden när hon tycker till om Trafikverkets behandling av markägare.

Maria Svensson är förbannad. Hon tänker bråka om sin rätt till ersättning som markägare. - Ska de ändå lösa in marken är det inget att dra ut på, säger hon.

Maria Svensson är förbannad. Hon tänker bråka om sin rätt till ersättning som markägare. - Ska de ändå lösa in marken är det inget att dra ut på, säger hon.

Foto: Hanna Petersson

Norrköping2019-11-27 18:00

Hon är en av alla de markägare som berörs direkt av planerna på den nya snabbjärnvägen mellan Järna och Linköping.
I 29 år har hon väntat på att få veta om, och i så fall vilken väg, den nya tågbanan Ostlänken ska dras över hennes marker där E4 redan tagit en del av familjens trädgård. För 14 dagar sedan fick hon klart besked. Den åtta kilometer långa tunneln genom Kolmården föreslås mynna ut i hennes sex hektar stora fruktträdgård där det i dag står drygt hundraåriga päron- och äppelträd.

– När ingen annan fick någon frukt i somras kunde jag låta göra must av ett halvt ton äpplen, säger hon.

Men det är inte förlusten av äppelträden som gör henne ursinnig. Det är Trafikverkets ovilja att lösa in fruktträdgården i förtid när det finns så färdiga planer på en tågbana genom hennes fastighet. Det gjorde de med Kolmårdstomten Håkan Thornells gård i Algutsboda för några år sedan. Trafikverket betalade då närmare 20 miljoner kronor. I dag är den sträckningen inte längre aktuell för den nya järnvägen.

– Om jag ändå inte får bestämma över min egen mark kan de lika gärna lösa in den i förtid. Det är inget att dra ut på. Jag är 63 år och då kan jag få nytta av pengarna. Men det säger de på Trafikverket att det förmodligen inte går.

Men för några år sedan ville Trafikverket köpa hela fastigheten med värdshus och skog och allt.

– De gav ett skambud och vad hade de gjort sedan? Förmodligen sålt marken vidare till kommunen som tjänat pengar på den? Nej, det ville jag inte.

I stället har Maria Svensson under många år haft tankar på att stycka av fruktträdgården och förvandla den till 25–30 villatomter. Det hade gett henne en inkomst så att hon kunde rusta värdshuset.

– Tänk vad fint för barnfamiljer med utsikt över Bråviken och gamla fruktträd i trädgårdarna och jag skulle få en bra ekonomisk lösning, säger hon.

Men de planerna har stoppats i väntan på Ostlänken.

Maria Svensson har bott hela sitt liv på Stenkullen. 1965, när hon var nio år, byggdes motorvägen genom familjens trädgård.

– Pappa bråkade då också, säger hon men erkänner samtidigt att hon haft mycket nytta av E4. 

Det pampiga stenhuset vid vägkanten har lockat många gäster till värdshuset.

– Men tåget kommer jag inte att få den nyttan av, det ska ju gå längre ned. Därifrån ser man inte Stenkullen.

Stenkullens fruktträdgård anlades 1896. Går Trafikverkets planer i lås är det här mynningen till en åtta kilometer långa järnvägstunnelns genom Kolmården ska placeras. Den röda byggnaden har tidigare varit musteri.
Stenkullens fruktträdgård anlades 1896. Går Trafikverkets planer i lås är det här mynningen till en åtta kilometer långa järnvägstunnelns genom Kolmården ska placeras. Den röda byggnaden har tidigare varit musteri.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!