– Jag förstår att samhällsnyttan bör gå i första hand, men det borde finnas en tidsgräns om hur lång tid det ska vara möjligt att lägga en död hand över verksamheten, säger Håkan Thornell.
I dag bor han på Gotland och har byggt upp tomtebyn på nytt. Dagarna före advent förbereds helgens julbord och han säger att det är en stor lättnad att ha lämnat gården i Kolmården.
– Redan för 25 år sedan förklarade Trafikverket att vi inte skulle få någon ersättning för eventuella investeringar. De satte upp pinnar på varsin sida av huset och förklarade att det var här järnvägen skulle gå. Jag tror inte att man kan förstå om man inte varit med om det, säger han.
Gården i Kolmården löstes till slut in av Trafikverket för några år sedan i förtid av särskilda skäl. Den psykiska pressen av att leva med ovissheten om de skulle behöva lämna gården eller inte blev till slut för stor för familjen.
– Det här var inget som skedde över en natt. Jag höll på i flera år och tragglade. Trafikverket och vi tolkade väldigt olika vad som är särskilda skäl. Vi for illa av det här. Jag hade tur, det var en tjänsteman på Trafikverket som hjälpte oss, han visade sig vara mänsklig. Jag är jättetacksam mot honom.
Trafikverket betalade 19,5 miljoner kronor för hus och gård. I dag är det inte längre aktuellt med en tågbana över gården, i stället planeras för en tunnel genom berget.