Det är HUI Research som varje år väljer ut Årets julklapp. Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, den ska representera den tid vi lever i och den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
– Vi tycker att VR-glasögonen uppfyller alla tre kriterier, säger Lena Larsson, VD HUI Research AB. Virtuell verklighet beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild.
På tisdagen väntade butiksägare över hela landet på beskedet.
– Jag hörde det på radio imorse och tycker det är ett bra val, säger Nedim Kljucanin, butikschef Clas Ohlson. Tekniken har utvecklats snabbt och det här är framtiden. VR-glasögonen ger dej en upplevelse som känns i hela kroppen och man behöver inte klättra i berg eller åka till ett nöjesfält när man kan uppleva allting hemma i sina glasögon.
Clas Ohlson var redo för att det skulle bli VR-glasögonen och marknadsföringsmaterialet låg redan klart. Nu räknar citybutiken med att sälja minst 500 par fram till jul. Glasögonen finns i olika prislägen. Från 30 kronorsparet man bygger ihop själv till dyrare med finare upplösning i bilden.
Man laddar ner en app och lägger sedan sin mobiltelefon inuti VR-glasögonen och sedan är det bara att ge sig ut i berg- och dalbanan eller djungelvandra eller vad man nu vill uppleva.
– Nej, jag har ingen användning för VR-glasögon, säger 21-åriga Christian Ekerholt som är en av kunderna ute på stan. Jag spelar inte så mycket och jag ska inte köpa dem som julklapp heller.