Äkta paret Jesper och Maria Friberg har drivit Engel möbler sedan 2007. Först i Poolgrossistens nuvarande lokaler och från 2010 i byggnaden vars fasad mot Charlottenborgsvägen toppas med Engelfabrikerna i stora bokstäver. För många Motalabor, särskilt i de äldre generationerna, är det ett välbekant namn
– Vi tyckte att Engel möbler var ett bra namn. Många i Motala känner till det och vet var det ligger, säger Jesper och berättar att det krävdes en del arbete för att få rätten att använda det skyddade varumärket.
Förr tillverkades sängar här, nu säljs det sådana i butiken. Plus det mesta annat i möbelväg för hemmet, samt presentartiklar.
Jesper har jobbat med möbler största delen av sitt yrkesliv. Maria hade erfarenhet av annan handel när de satte igång.
– Det var ett stort steg att ta. Men det har fungerat bra, menar Maria och Jesper håller med.
– Vi är nöjda och ångrar oss inte även om det är mycket jobb, säger han.
Engel möbler ingår inte i någon kedja, utan är en fristående butik.
– Det gör att vi själva kan bestämma sortimentet. Kunderna uppskattar att de kan hitta andra saker hos oss än hos möbelkedjorna där det ser likadant ut i alla butiker, säger Maria och poängterar att de kan ta fram mycket på beställning.
Samtidigt försöker man att vara lyhörda för vad kunderna vill ha.
– Vi hade till exempel inte lampor när vi började. Men eftersom många frågade efter det så tog vi in såna.
Leverantörerna är många olika.
– Bland matgrupper och på stoppsidan, soffor och fåtöljer alltså, tillverkas det mesta i Europa. Men trädgårdsmöblerna kommer från Kina, förklarar Jesper och Maria och berättar att de redan nu beställt trädgårdsmöbler till nästa säsong.
Lokalerna, 1 000 kvadratmeter butik och lika stor yta lager, är ändamålsenliga och det finns gott om parkeringsplatser utanför. Men Engel möbler ligger lite dolt och utan draghjälp från andra köpställen.
– Det gör att vi måste locka hit kunderna själva, säger paret och menar att bästa reklamen är nöjda kunder.
Den kompletteras med marknadsföring i tidningar, tv och på internet.
– Förra året la vi tolv procent av omsättningen på marknadsföring, berättar Jesper.
Något som verkar ha betalat sig. Från att mest ha lockat Motalabor har kundkretsen utökats rejält.
– Numera kommer det rätt många från Linköping och Norrköping.