Han möter upp oss i Rejlers energitjänsters stora lokaler på Turbinvägen i Motala. Härifrån sköts mätning och avräkning av el i olika nätområden åt deras nära 300 kunder. Förbi Lagerlokalen och uppför några gallertrappor inne i ett litet rum återfinns all data som lagras hos Rejlers avdelning i Motala.
- Här är hjärtat i verksamheten. Vi samlar in all information genom att ringa 30000 samtal om dagen via dessa maskiner, säger Lars Löfgren nöjt.
- Det är antalet miljarder som flyter här.
Och mer har det blivit på sistone. Under fyra år ska Fortum distribution använda sig av Rejlers system TP Selma som då förser Fortum med information om mätning och avräkning av el. Affären är värd åtta miljoner, men det kan bli ytterligare fem miljoner om Fortum väljer att använda en option på att förlänga avtalet. Själva jobbet gör Fortum självt, utan det är informationen man kommer åt via Rejlers system. All data kommer från Rejlers avdelning i Motala.
Med så mycket dyrbar information i omlopp kan det finnas begogad oro för vad som skulle hända om det inträffade något fel och all data försvann. För det har Rejler backupservrar som går igång. Men om allt, även reservutrustningen, skulle slås ut samtidigt, står sig datan stark.
- Om det här huset till exempel skulle utsättas för en brand så har vi ett samarbete med Exeo som tar upp information, upplyser Lars Löfgren.
Efter rundturen berättar han en hel del om företaget och om elbranschen. Det är en komplicerad bransch och Lars Löfgren berättar lite skämtsamt om att det är inget man tar upp i sociala sammanhang.
- Det är svårt att förklara för folk på fester när de frågar vad man jobbar med.
Lite kortfattat så består Rejlers verksamhet i Motala av tre ben. Det handlar om tjänster, system och produkter. Tjänster kan till exempel handla om insamling av data och avräkning av el, alltså att Rejlers gör själva jobbet åt kunden. Produkter handlar om att en kund kan få tillgång till själva datan från systemet, men sedan gör kunden själv jobbet med avräkning. Det är det senare som är fallet med miljonordern från Fortum.
Avräkningar görs till exempel för att en kund ska veta hur mycket betalt man ska ta av de som förbrukar elen.
Innan vi går frågar jag om ordern kommer innebära några nya anställningar.
- Kanske inte, men det kommer säkra upp för de som redan jobbar här, säger han nöjt.